Rövidesen búcsút mondhatunk az allergiának? Fontos felfedezést tettek a kutatók

allergia
Az allergiás gyulladás molekuláris mechanizmusának megismerésével most új lehetőség nyílik az allergiás folyamatba való beavatkozásra.

Annak a gyors reagálású immunfolyamatnak a feltárásával, amely az allergénekkel – például rovarokkal, atkákkal vagy mikroszkopikus gombákkal – való találkozás nyomán azonnali gyulladásos választ indít, a Cincinnati Gyermekkórház kutatói remélik, hogy segíthetnek az allergiás panaszok leküzdésében. A Nature Immunology legutóbbi számában közölt kutatás az ún. 2-es típusú veleszületett immunválasz részleteibe kínál bepillantást. A különféle allergiás reakciókban közös biológiai válaszadó mechanizmus azonosítása nyomán tervezhetünk olyan új gyógyszereket, amelyek ebbe a folyamatba beavatkozva enyhítik a legkülönbözőbb allergének okozta panaszokat.

– nyilatkozta Marc Rothenberg, a Cincinnati Children's Hospital allergológiai és immunológiai osztályának igazgatója és a tanulmány rangidős szerzője.

Forrás: Afp

Korábbi kutatások rámutattak arra, hogy többféle allergén képes az IL-33 (interleukin-33) jelmolekula közvetítette immunválasz kiváltására akkor, amikor áttöri a nyálkahártyák hámrétegét. A Cincinnati Children's kutatócsoportja munkája során ennek a folyamatnak a molekuláris szintű részleteit világította meg.

– ismertette a cikket első szerzőként jegyző Michael Brusilovsky.

Konkrétan az derült ki, hogy az allergének a ripoptoszómának nevezett, a sejthalál előidézésében közreműködő jelközvetítő fehérjeegyüttest serkentik aktivitásra.

Forrás: Shutterstock

A ripoptoszóma tehát nem egy egyedülálló fehérje, hanem egy több összetevőből álló fehérjekomplexum, amely sejttípustól és a körülményektől függően más és más komponenseket tartalmazhat. Az allergiás gyulladásos reakciók esetében a ripoptoszóma kulcsfontosságú összetevője a kaszpáz 8 néven ismert molekuláris kapcsoló. A kutatók „RipIL-33"-nak nevezték el az újonnan felfedezett jelútvonalat, mert a ripoptoszóma ebben az esetben az IL-33 interleukint dolgozza fel.

A ripoptoszóma az egyik legújabban felfedezett azon fehérjekomplexumok sorában, amelyek a sejten belül fontos döntéseket hoznak meg és továbbítanak. A sejthalál például kimondottan olyan terület, ahol sokféle döntéshozó-jeltovábbító fehérjeegyüttes munkálkodik, s ezek olyasféle nevekre hallgatnak, mint apoptoszóma, nekroszóma és halál-indukáló jeladó komplex (death-inducing signaling complex, DISC). A ripoptoszómát csak nagyjából tíz éve ismerjük, és ezalatt kiderült róla, hogy a legkülönbözőbb veszélyjelzések, például a génkárosító stressz, a kórokozókat felismerő immunreceptorok aktiválódása, illetve a sejthalált gátoló fehérjék lebomlása elindíthatja az összeszerelődését.

Forrás: Shutterstock

Szintén az elmúlt két évtizedben derítették fel az immunológusok annak részleteit, milyen úton-módon érzékeli a veleszületett immunrendszerünk a baktériumokat és vírusokat. Azonban az, hogy az allergéneket hogyan ismerik fel immunsejtjeink, mindeddig rejtély maradt. „Ennek a meglepő mechanizmusnak a felfedezése meghatározó lépés annak megértése felé, miként érzékeli a veleszületett immunrendszer az allergéneket, hogyan indít a találkozás nyomán 2-es típusú túlérzékenységi választ, majd azt követően allergiás gyulladást" – mondta el Chandrasekhar Pasare, a tanulmány rangidős szerzőinek egyike.

Egerekben a kaszpáz-8 aktivitásának gátlása csökkentette az allergénre adott IL-33 választ, és korlátozta a tüdőkben kialakuló hörgőgyulladást. További elemzések azt mutatták, hogy emberekben is hasonló folyamatok zajlanak.

„Az eozinofilos nyelőcsőgyulladásnak nevezett emberi allergiás betegségben azt találtuk, hogy a ripoptoszóma aktivációját jelző molekulák szintje és a feldolgozott IL-33 mennyisége dinamikusan együtt mozgott az eozinofil granulociták nyelőcsőbeli felszaporodásával és a betegség aktivitásával" – áll a közleményben.