Meglepő helyen fedezték fel ezt a római vízvezetéket

Artaxata, római vízvezeték
A római vízvezeték nyomait Artaxata településen azonosították Örményországban
A régészek egy római íves vízvezeték maradványait fedezték fel az ókori örményországi Artashat-Artaxata hellenisztikus királyi városában végzett ásatási munkák során. A feltárásokat a Münsteri Egyetem és az Örmény Köztársaság Nemzeti Tudományos Akadémiája végezte.

Az Archäologischer Anzeige tudományos folyóiratban publikált tanulmány egy befejezetlen vízvezeték-híd monumentális alapjait tárta fel, amelyeket nagy valószínűséggel a római hadsereg épített időszámtásunk szerint 114 és 117 között Artashat-Artaxata városában.

Ebben az időszakban érte el a Római Birodalom a legnagyobb kiterjedését, ahol Traianus császár uralkodott, akit az úgynevezett „jótékonysági" uralmáról ismertek.

Az uralkodó az előd császárok többsége által alkalmazott önkényuralom helyett visszatért az alkotmányos formákhoz, megőrizte a szenátussal való együttműködést, miközben az egész birodalmára kiterjedő középületi programokat felügyelt és szociális jóléti politikát folytatott, amivel maradandó hírnevet szerzett.

Artaxata városát ebben az időszakban egy új örmény tartomány fővárosának tervezték.

A római vízvezeték nyomait Artaxata településen azonosították Örményországban Forrás: Artaxata Project

– mondta Achim Lichtenberger professzor, a Münsteri Egyetem Klasszikus Régészeti és Keresztény Régészeti Intézetének munkatársa a HeritageDaily online tudományos portálnak.

A tudósok legfrissebb kutatásuk során a régészet, a geofizika, a geokémia és az archeoinformatika területeinek multidiszciplináris kombinációját alkalmazták a műemlék vizsgálatához. A hellenisztikus metropolisz, Artaxata területét először geomágneses módszerekkel analizálták: ebben a szakaszban a szakértők

felmérték és feltérképezték azokat az esetleges szabálytalanságokat, amelyek feltűnő pontozott vonalat mutattak.

A további fúrások bizonyítékot szolgáltattak a vízvezeték további befejezetlen vagy megsemmisült oszlopaira, amelyeket a szakemberek háromdimenziósan dokumentáltak.

– mutatott rá Dr. Mkrtich Zardaryan, az Örmény Köztársaság Nemzeti Tudományos Akadémia Régészeti és Néprajzi Intézetének munkatársa, a tanulmány társszerzője.