Csősz Boglárka, a KC vírusmaszk tulajdonosa és fejlesztője, Dr. Bagi Renáta pszichológus, Dr. Halmy Eszter elhízástudományi szakértő, egészségügyi szakmenedzser, Dr. Kiss Gergely, háromszoros olimpiai-világ-és Európa-bajnok vízilabdázó, a Nagy Sportágválasztó kommunikációs vezetője, Dr. Petke Zsolt PhD, a Nyírő Gyula kórház osztályvezető főorvosa, pszichiáter, addiktológus, Dr. Toldy-Schedel Emil, a Budapesti Szent Ferenc kórház főigazgatója és Kende-Hofherr Krisztina indította útjára a „mindenlépésszámít" életmódváltást segítő kampányt a Füstmentes Világnap alkalmából.

Az elhatározás már fél siker lehet

Inspiráló lehet egy kihívás, amiért minden nap érdemes tennünk egy keveset, és a rossz szokásoknak nem tett jót az elmúlt évek bezártsága sem. "A karantén ideje alatt drasztikusan csökkentek a társas események, kapcsolódások; az egyedüllét, a magány ilyenkor fokozott terhelést jelent a személyiségükből fakadóan nehezen kapcsolódó egyének, így a függőségre hajlamosak számára is.

Cigarettával kínálnak egy lányt, aki nemet mond a dohányzásra a Füstmentes naponForrás: MTI/Hetényi Zoltán

- Az elszigetelődés náluk fokozott szorongást okoz, a különböző addiktív viselkedések ezt átmenetileg csökkentik, az ár azonban magas ezért : a hajlam könnyebben válik kontrollvesztő függőséggé" – véli Dr. Petke Zsolt addiktológus –

Amikor káros szokásunk elsőszámú örömforrássá lép elő, változásra van szükség."

- Ilyenkor érdemes a kapcsolatokat választanunk a rituálék helyett: ilyen lehet esténként egy főző-, vagy tánciskola, gyakoribb baráti találkozók, intenzív közösségi jelenlét." – mondta el a szakember.

A legjobb, az azonnali leszokás, de ez sokaknak nem megy, ezért lehet fontos szerepe a kisebb lépéseknek isForrás: https://www.hazipatika.com/napi_egeszseg/sziv_es_errendszeri_betegsegek_megelozese/cikkek/a_dohanyzas_igy_karositja_a_szervezetet/20180914135343

Fontos tehát tudni, hogy minden apró cselekedet, közelebb vihet a célhoz. Ne becsüljük le, ha csak lépésről lépésre, fokozatosan jutunk el a kitűzött célig, hiszen, ha elhatároztuk magunkat, az már fél siker.

Fontos, hogy reális, megvalósítható célt tűzzünk magunk elé

„Mindenkiben él a vágy, hogy egy rossz szokást, egy függőséget mintegy varázsütésre, egyik pillanatról a másikra el tudjon hagyni. Ha azonban az életmódváltást így kezeljük, szinte biztosan kudarcot vallunk. A legvonzóbb kétségkívül a teljes változás lenne. A sikeres életmódváltási stratégiához azonban szükséges, hogy reális célokat tűzzünk ki, betartsuk a fokozatosság elvét és el tudjuk fogadni, ha feladni kívánt szokásainkból valami megmarad.

A dohányzásnak közismertek a kockázatai, és az egészségre gyakorolt káros hatásaiForrás: Dreamstime

Az emberek egy lényeges százalékának lehet olyan ártalomcsökkentő metódusokat ajánlani, amelyek hosszú távon javítják az életminőséget,

s egyúttal a károanyagoknak való kitettséget, illetve a krónikus betegségben eltöltött időt is csökkenthetik.

Igaz ez a testmozgásra, a dohányzásra, és adott esetben jelentheti az optimálisnál nagyobb, de a kezdetinél lényegesebb csökkentett testsúly elérését is." – mondta el Dr. Toldy-Schedel Emil kardiológus, a Szent Ferenc Kórház Főigazgatója. 

Forrás: ddp images/AFP/Nigel Treblin

Hozzátette, hogy a hirtelen leszokási stratégiák kudarcélményhez, a kudarcélmény az újbóli leszokási kísérlet gyengülő sikerességéhez, összességében önértékelési válsághoz vezethet.

Nem feltétlenül a drasztikus változások hozzák az eredményt

Az Élhető Hazánkért Társadalmi Mozgalom éppen ezért indította el a minden lépés számít kampányát, amelyhez most bárki csatlakozhat.

A függőség nemcsak az alkohol vagy a dohányzási szokásokat érinti,

mert számos más, a hétköznapokban mindenkit érintő függőségeink is vannak, és ezeket nem mindig jó drasztikus váltásokkal kezelni.

A kerekasztal tanácskozás résztvevőiForrás: EHTM

„Fenntarthatóan élni egy életforma, az idő múlásával ráadásul folyamatosan változunk fizikailag és mentálisan is. Nem vagyok híve a drasztikus változtatásoknak, inkább a folyamatos fejlődésben és a fokozatosságban hiszek.

A »mindenlépésszámít« kampány remek kezdeményezés,

mert segít a tudatosság kommunikációjában, hogy megértsük, a minőségi élet és a jólét a napi szokásainknál és a kis vállalásokkal kezdődik" – mondta el Csősz Boglárka, akinek a szülei dohányoztak, és ezt gyerekkorában sosem szerette.

Forrás: AFP/Jung Yeon-Je

 „Fenntarthatóan élni egy életforma, az idő múlásával ráadásul folyamatosan változunk fizikailag és mentálisan is. Nem vagyok híve a drasztikus változtatásoknak, inkább a folyamatos fejlődésben és a fokozatosságban hiszek.

Csősz Boglárka és Kiss Gergely sem szerette, hogy dohányoztak a szülikForrás: EHTM

 „Apróságnak tűnik, de a hétköznapokban is formálhatjuk saját és gyerekeink mentalitását a tudatos életmód érdekében. Szerintem a pazarlást és a műanyag szemetet, egészségkárosító anyagokat, vagy a füstöt ezernyi módon lehet csökkenteni. Legyen az nagy fogyasztó vagy magánember.

Ha sok kicsi mozaikból és részsikerből próbálunk építkezni, az hosszútávú sikereket fog hozni" – tette hozzá Kiss Gergely háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, aki fiatalon a szüleire is jó hatást gyakorolt az életmódváltásban és azóta is generációkat ösztönöz erre.

Nem biztos, hogy a drasztikus változás vezet eredményreForrás: EHTM

A panelbeszélgetés résztvevői mindannyian a maguk életére, szokásaikra vállalásokat tettek, a teljes beszélgetés hamarosan itt visszanézhető.

(Forrás: Élhető Hazánkért Társadalmi Mozgalom)