A Starship még az idén Mars körüli pályára állhat

SpaceX Starship SN9 Cleared For Launch NurPhoto General News Human Interest January 13 2021 13th January 2021 Starship Launch Test Horizontal SCIENCE AND TECHNOLOGY
SpaceX Starship SN9. A továbbfejlesztett változat talán még idén Mars körüli pályára áll
Vágólapra másolva!
A SpaceX vállalat folyamatosan fejleszti a Starship nevű óriásrakétát, amely lehetővé teszi a Mars kolonizációját és számos más ambiciózus felfedezői küldetést. A Starship prototípusai eddig csak néhány alacsony magasságú ugrást tettek a Föld felszínéről, de a jármű a tervek szerint viszonylag hamar alkalmas lehet a pályára állásra - mondta Elon Musk, a SpaceX alapítója és vezérigazgatója.
Vágólapra másolva!

"Jelen pillanatban nagyon bízom abban, hogy még ebben az évben pályára állunk" - mondta Musk február 10-én egy élőben közvetített Starship-frissítés során a Starbase-ről, a SpaceX dél-texasi létesítményéből, az öböl-parti Boca Chica Village falucska közelében.

Nagy rakéta, nagy álmok

A SpaceX a Starshipet szánja arra, hogy embereket és rakományt vigyen a Holdra, a Marsra és más mélyűri célállomásokra. A rendszer két elemből áll: egy hatalmas, Super Heavy nevű első fokozatú hordozórakétából és egy Starship nevű felső fokozatú űrhajóból.

A Starship jármű teljesen összeszerelve mintegy 119 méter magas. Ez magasabb, mint bármelyik valaha épített rakéta; az eddigi rekordtartó, a NASA Saturn V holdrakétája 363 láb (111 m) magas volt. A Starship tolóereje pedig több mint kétszerese lesz az ikonikus Saturn V-nek - mondta Musk.

Tesztelésre készítenek elő egy Starship SN-11-es űrhajót a texasi Boca Chicában Forrás: AFP/NurPhoto/Reginald Mathalone

Mind a Super Heavyt, mind a Starshipet úgy tervezték, hogy teljes mértékben és gyorsan újrafelhasználható legyen, ami olyan költségtakarékos áttörés, amely Musk és a SpaceX szerint forradalmasítani fogja az űrrepülést és az űrkutatást. Ha minden jól megy, akkor például minden Starship jármű hat-nyolc óránként, minden Super Heavy pedig nagyjából óránként lesz képes a Föld felszínéről indítani, olyan küldetéseken, amelyek akár 150 tonna hasznos terhet is pályára juttatnak - mondta Musk.

Az ilyen hihetetlenül magas repülési gyakoriságok drámaian csökkentenék a küldetésenkénti költségeket.

"Ez akár néhány millió dollárt is jelenthet repülésenként" - mondta Musk. "Ezek őrülten alacsony számok az űrtechnikai szabványokhoz képest."

Ha a Starship akár csak megközelíti ezeket a költség- és ütemszámokat, a Mars-kolonizáció - Musk és a SpaceX régóta dédelgetett célja - reális lehetőséggé válik. A milliárdos vállalkozó becslése szerint az emberiségnek körülbelül 1 millió tonna anyagot kell a vörös bolygóra szállítania ahhoz, hogy ott egy önfenntartó várost hozzon létre.

SpaceX Starship a Super Heavy hordozórakéta tetején Forrás: NurPhoto via AFP/Reginald Mathalone/NurPhoto/Reginald Mathalone

"A Starship képes erre" - mondta Musk. "És szerintem meg kellene próbálnunk ezt megtenni, amilyen hamar csak lehet. Lehet, hogy a lehetőség ablaka hosszú ideig nyitva lesz - és remélem, hogy így lesz -, de az is lehet, hogy csak rövid ideig."

A Super Heavyt és a Starshipet a SpaceX új Raptor hajtóműve hajtja. A SpaceX a Raptort a Marsra gondolva tervezte; a hajtómű folyékony oxigént és folyékony metánt éget, olyan hajtóanyagokat, amelyek Musk elmondása szerint a vörös bolygón is beszerezhetők.

A Starship azonban előbb megy a Holdra, mint a Marsra, ha minden a tervek szerint halad. 2018-ban a SpaceX bejelentette, hogy a japán milliárdos, Yusaku Maezawa lefoglalt egy Hold körüli repülést a Starship űrhajóval, amely már jövőre elindulhat. (Maezawának nem ez lesz az első űrrepülése; 2021 decemberében közel 12 napig élt a Nemzetközi Űrállomáson.)

A NASA pedig 2021 áprilisában a Starshipet választotta ki az Artemis holdkutatási program első legénységgel ellátott leszállóegységének. A SpaceX járműve a NASA űrhajósait fogja leszállítani a Holdra az Artemis 3 küldetés során, amely a tervek szerint 2025-ben vagy annak környékén fog felszállni.

Frissített csillaghajó-design, több indítóhely és még sok minden más

A csütörtöki előadás volt Musk első alapos Starship-frissítése több mint két év óta; utoljára 2019 szeptemberében tartott ilyen előadást. Így néhány új részletet is megosztott.

Musk elmondta, hogy a Super Heavy 33 Raptor fogja hajtani a jövőben - ami növekedés a korábbi számhoz (29) képest. A végső Starship jármű is valószínűleg teljesítménynövekedést kap, a jelenlegi hat Raptorról kilencre - tette hozzá Musk.

Musk optimizmusát fejezte ki, hogy bonyolult felülvizsgálat nélkül megkapja a légügyi hatóság engedélyét a rakéták felszállására. De ha a hivatal mégis úgy dönt, hogy szükség van egy hosszabb eljárásra, a SpaceX-nek akkor is van néhány repülési lehetősége.

A vállalat már rendelkezik a szükséges engedélyekkel ahhoz, hogy a Starshipet a NASA floridai Kennedy Űrközpontjában (KSC) lévő létesítményeiből indítsa - mondta Musk -, bár ott még meg kell építenie egy indító- és befogótornyot a jármű számára. (A SpaceX célja, hogy a Starship repülési sebességét úgy növelje, hogy a nemrég indított Super Heavy hordozórakétákat közvetlenül a kilövőállványra hozza le.)

SpaceX Starship SN9. A továbbfejlesztett változat talán még idén Mars körüli pályára áll Forrás: NurPhoto via AFP/Reginald Mathalone/NurPhoto/Reginald Mathalone

"Szóval azt hiszem, a legrosszabb forgatókönyvünk az, hogy hat-nyolc hónapot késünk, hogy felépítsük a Cape-i indítótornyot, és onnan indítsunk" - mondta, utalva a floridai Cape Canaveralra.

És nem a Starbase és a KSC lesz az egyetlen Starship-indítóhely. A SpaceX két korábbi mélytengeri olajfúrótornyot alakít át tengeri indítóállásokká, amelyeket Phobos és Deimos néven, a Mars két holdjáról neveztek el. A vállalat célja, hogy az év végére a platformok egyikén, valamint a Starbase-en és a KSC-n is teljes indítási képességgel rendelkezzen, mondta Musk.

A Starship első néhány orbitális repülése nem biztos, hogy teljesen a tervek szerint fog menni; Musk szerint a program korai tesztkampánya során várható egy-egy baleset itt-ott.

"Valószínűleg el fogunk veszíteni néhány járművet az út során. A Falcon 9 esetében, azt hiszem, 14 vagy 15 próbálkozásra volt szükségünk ahhoz, hogy sikeresen landoljon az első hordozórakéta" - mondta, utalva a SpaceX munkagépére, a Falcon 9 rakétára, amely eddig közel 100 hordozórakéta leszállást ért el.

"Nem hiszem, hogy a Starship esetében is ennyi időre lesz szükségünk, mert már van tapasztalatunk" - mondta. "De az biztos, hogy valószínűleg elsőre nem fog sikerülni."