Ritka genetikai betegsége lehetett ezer éve ennek a viking harcosnak

viking harcos
1968-ban a régészek egy szokatlan középkori sírra bukkantak a dél-finnországi Suontaka Vesitorninmäkiben, ahol egy magas rangú harcos maradványait fedezték fel a kor női divatjára jellemző kard, bross és gyapjúruhák mellett. Minden jel arra utalt, hogy a maradványok egy női harcoshoz tartoznak, és ezek megkérdőjelezték a modern, nyugati gondolkodásmódban gyökerező szigorú nemi szerepeket. Ám most kiderült, hogy ez a temetés még ennél szokatlanabb lehet.

A legújabb DNS-elemzések arra utalnak, hogy a finnországi maradványok egy ritka genetikai állapotú személyhez tartoznak, aki az úgynevezett Klinefelter-szindrómától szenvedett. Ahogy arra a szakemberek rámutattak,

ez egy olyan genetikai megbetegedés, amelynél a férfiak kromoszómakészlete nem a szokásos 46 XY kromoszómából áll,

hanem amellett sejtjeik egy vagy két plusz X-kromoszómát is tartalmaznak. Mindez pedig azt eredményezi, hogy az érintettek tesztoszteronszintje alacsonyabb lesz, azok pedig meddők lesznek.

A dél-finnországi Suontaka Vesitorninmäkiben felfedezett sírban nyugvó férfi művészi illusztrációja Forrás: Veronika Paschenko

– írták a finn Turku Egyetem kutatói a European Journal of Archaeology című folyóiratban megjelent tanulmányukban, amit a ZME Science online tudományos portál idéz.

Az időszámításunk szerint 1050-1300 közötti időszakra datálható sírhelyet évtizedek óta a kora középkori társadalmak befolyásos nőinek népszerű példájaként használták, ami kétségbe vonta azt az elképzelést, hogy a középkori Skandinávia tisztán férfias környezet lehetett.

De most úgy tűnik, hogy a teljes történet talán még ennél is izgalmasabb.

A legtöbb régészeti lelet esetében az eltemetett személyek nemét a sírtárgyak és az oszteológia fejlődése alapján határozták meg. Ez a bináris besorolás a szakemberek szerint azonban hibás lehet. A finn kutatók ezért még egyszer átnézték az eredeti terepi dokumentációt, majd mikroszkópos vizsgálatot végeztek a sírból előkerült talajból származó állati szőrrel és rostmaradványokkal.

Ezt a kardot temették a férfi mellé Forrás: The Finnish Heritage Agency

Ősi DNS-t is szekvenáltak a csontvázmaradványokból, hogy a kromoszómák alapján egyértelműen meghatározzák az eltemetett egyed nemét.

A DNS-analízis szerint az ott eltemetett személynek extra X-kromoszómája volt, ami arra utal, hogy a személy anatómiailag férfi volt, de Klinefelter-szindrómától szenvedett, ami egy ritka állapot, amelyben a sejteknek XXY kromoszómájuk van. Ez a betegség 660 férfiból körülbelül egyet érint, akiknek gyakran megnagyobbodnak a mellei, meddők, alacsony a tesztoszteronszintjük és kisebb méretűek a heréik.

– írták a kutatók. – Például egy viszonylag gazdag és jó kapcsolatokkal rendelkező családhoz tartozott.

Figyelmeztetésként a kutatók megjegyezték, hogy az általuk használt DNS-minta kicsi volt, és a szekvenálás során csak nehezen tudták elemezni. A hiányosságok pótlására a kutatók matematikai modellezést végeztek a kromoszómális DNS felmérésére.

Ahogy arra felhívták a figyelmet, mint ilyen, a Klinefelter-szindróma diagnózisa téves is lehet. Talán az egyén valóban harcos nő volt.