Veszélybe sodorhatja a NASA a Földet: üzenni akarnak a földönkívülieknek

földönkívüli, idegen, ufo
Illusztráció
Új üzenetet sugározva próbálja felkelteni egy potenciális földönkívüli civilizáció figyelmét az emberiség: olyan bináris kódolású üzenetet továbbítanának az űrbe, ami bemutatná a földi élet biokémiai felépítését és a Naprendszer helyzetét a galaxisunkban - olvasható az IFL Science cikkében.

A Jelzőfény a Galaxisban (angolul Beacon in the Galaxy, rövidítve BITG) elnevezésű üzenet tulajdonképpen a híres arecibói üzenet frissített változata. Utóbbit 1974-ben küldték az M13 nevű gömbhalmaz irányába és alapvető információkat tartalmazott az emberiségről és bolygónkról. A tervek szerint az egyelőre csak javaslat szintjén létező BITG az arecibói üzenetnél sokkal fejlettebb és részletesebb lesz.

A BITG projekt ötletgazdája Jonathan Jiang, a NASA Sugárhajtású Laboratóriumának munkatársa az arXiv weboldalon mutatta be az egyelőre komolyabb szaklapokban nem publikált tanulmányt.

A publikáció szerint az új üzenet alapvető matematikai és fizikai fogalmakat tartalmazva hozna létre egy univerzális kommunikációs eszközt,

továbbá információkat adna a földi élet biokémiai felépítéséről, a Naprendszer Tejútrendszerben elfoglalt helyéről, valamint a Föld térképéről. Emellett tartalmazná az emberi test digitális formáját, valamint egy felhívást a válaszüzenetre.

Illusztráció Forrás: Science Photo Library

Nem mindenki tartja jó ötletnek

Az intergalaktikus "levelezgetést" többen is ellenezték már korábban. Egyik legismertebb szószólójuk Stephen Hawking volt, aki szerint ha az emberi civilizáció történetéből indulunk ki, az emberiség létéről tudomást szerző fejlettebb idegen faj minden bizonnyal leigázna minket.

– mondta korábban Hawking, aki hozzátette, ha mégis érkezne valamilyen üzenet az idegenektől, kétszer is gondoljuk meg, válaszolunk-e rá.

Egy nálunk fejlettebb civilizációval találkozva könnyen úgy járnánk, mint az indiánok, akiket az európai hódítók kegyetlenül leigáztak.

Az ötlet legnagyobb ellenzője Stephen Hawking volt Forrás: Getty Images/©Karwai Tang/Karwai Tang

Természetesen képtelenség megjósolni, hogyan viselkedne egy tőlünk teljesen különböző földönkívüli civilizáció. Könnyen lehet, hogy egyáltalán nem lennének erőszakos természetűek, számos szakember szerint azonban nem árt óvatosnak lenni.

A BITG üzenet készítői mindenesetre optimistán állnak a kérdéshez; habár az élet alapvető jellemzője a kompetitivitás, a versenyzés, ugyanígy hozzátartozik a kommunikáció és az együttműködés is. Talán még kölcsönösen gyümölcsöző kapcsolatot is kiépíthetünk a földönkívüliekkel.