Háromemeletes megaraptor járta egykor Argentínát

megaraptor
A kutatók megvizsgálják a Maip macrothorax fosszilis csontjait
Argentin paleontológusok bejelentették, hogy felfedeztek egy csúcsragadozó dinoszauruszt, amely az orrától a farokig elérte a körülbelül három emeletes méretet, és amely éles, íves karmokkal zsigerelhette ki áldozatát.

A hattonnás óriás az eddig feltárt legnagyobb megaraptor, amely valószínűleg kisebb dinoszauruszokkal táplálkozott. A zsákmányát a karmaival tépte darabokra, mielőtt még belemélyesztette volna a fogait.

– mondta Mauro Aranciaga paleontológus, az argentin Nemzeti Tudományos és Műszaki Kutatási Tanács (Conicet) doktora az AFP-nek, amit a ScienceAlert online tudományos portál idéz.

Egy művészi rajz a megaraptorról Forrás: Agustín Ozán

A állat tudományos az elnevezésének első része, a „Maip" ugyanis Patagónia őslakos Aonikenk népének a „gonosz" mitológiai alakjából származik. A Nature Scientific Reports folyóiratban közölt tanulmány szerint ez utóbbit a „halál árnyékával" hozták összefüggésbe, amely a legenda szerint „hideg széllel ölt az Andok-hegységben". A megaraptor nevének második része, a „makrothorax" pedig a lény hatalmas kiterjedésű mellüregére utal, ami körülbelül 1,2 méter széles lehetett.

Aranciaga csapata szerint az újonnan azonosított „szörny" kilenc-tíz méter hosszú volt, amely nagyobb, mint bármely korábban felfedezett megaraptortípus:

a nagyméretű theropoda dinoszauruszok egyik neme, amely a késő kréta korban, a coniaci korszakban, körülbelül 70 millió évvel ezelőtt élt az akkori trópusi erdőben; a húsevő óriások ezen csoportja egykor a mai Dél-Amerika területén kóborolt. Fosszíliáit az argentínai Patagónia területén találták meg.

A gyilkos ragadozó első lábán két éles, ívelt karma volt, mindegyik körülbelül 40 centiméter hosszú.

Az állat fosszíliáinak első darabjait Aranciaga találta meg a három évvel ezelőtti első szakmai expedícióján, Argentína Santa Cruz tartományában. Ez több hónapig tartó aprólékos ásáshoz, tisztításhoz és osztályozáshoz vezetett, így a szakemberek nagy mennyiségű csontot: csigolyákat, valamint borda-, csípő-, farok- és kardarabokat találtak.

A kutatók megvizsgálják a Maip macrothorax fosszilis csontjait Forrás: Juan Mabromata/AFP

– emlékezett vissza Aranciaga. – Valahogy beteljesítettem gyermekkori álmomat... új kövületet találtam, és kiderült, hogy egy megaraptor: az a csoport, amelyre specializálódtam.

Fernando Novas, az Argentin Természettudományi Múzeum Összehasonlító Anatómiai Laboratóriumának munkatársa szerint Maip az utolsó, a Földet benépesítő megaraptorok egyike lehetett, mielőtt a dinoszauruszok kihaltak volna körülbelül 66 millió évvel ezelőtt.

A Maip macrothorax azonban nem csak a legnagyobb, hanem egyben a valaha felfedezett, legdélibb területeken élt megaraptor is.