Jobb minőségű gabonát ígér egy nemzetközi kutatás

búza régészet
France, Normandy, Orne, wheat field
Jobb minőségű búza előállításának új módjáról számolt be egy ausztrál tudósok által vezetett nemzetközi tanulmány.

Az Adelaide-i Egyetem és a brit John Innes Központ kutatócsoportja a Science Advances című folyóiratban szerdán publikált tanulmányában olyan genetikai tényezőt azonosított, amely javítja a búza terméshozamát és akár 25 százalékkal növelheti a fehérjetartalmát.

Scott Boden, a tanulmány vezető szerzője az Adelaide-i Egyetem Mezőgazdasági, Élelmiszer- és Borászati Karának kutatója szerint a felfedezés révén jobb minőségű búzafajtákat lehet kifejleszteni.

A világszerte elfogyasztott fehérje majdnem 20 százaléka búzából származik, ha pedig sikerül magasabb fehérjetartalmú gabonaféléket kifejleszteni, az hozzájárulhat a táplálóbb élelmiszerek, például kenyér és reggeli gabonafélék előállításához - hangsúlyozta a felfedezés jelentőségét Boden a sajtóközleményben.

Forrás: Photononstop/Stéphane Ouzounoff

A kutatók először azonosítottak a reproduktív fejlődésért felelős gént előremutató genetikai szűrés segítségével.

- mondta Boden.

A fehérjetartalom növekedése nem megy a termésmennyiség rovására, így ez a felfedezés még nagyobb gazdasági előnyökkel járhat a nemesítők és a termelők számára. Az új búzafajták a kutatók szerint két-három éven belül a nemesítők rendelkezésére állnak majd, a gazdák pedig egy évtizeden belül tapasztalhatják majd az új fajták előnyeit.

(MTI/Hszinhua)