A fogyasztók manapság szívesebben választják a fenntarthatóbb étrendet. Vagy legalábbis ezt mondják. Egy új tanulmány szerint az elhízott és vékony emberek egyforma mértékben valótlant állítanak az ételfogyasztásukról az Egyesült Királyságban, és mindenki tévesen úgy gondolja, hogy átlagosan körülbelül 900 kalóriát fogyaszt. A kutatók szerint ezek a hamis adatok több szempontból is negatív következménnyel járhatnak.
Az Essexi Egyetem kutatói összesen 221 felnőttet vizsgáltak meg a tanulmányuk során: valamennyien az Egyesült Királyságban élnek, átlagéletkoruk 54 év volt, és változatos testalkatúak. Arra kérték az önkénteseket, hogy vezessenek étkezési naplót, majd ellenőrizzék az elfogyasztott energia mennyiségét, valamint a víz fogyasztásukat. A szakemberek vizeletvizsgálattal követték nyomon, hogy a résztvevők mit és mennyit ettek.
Az elhízott emberek átlagosan 1200 kalóriával, a karcsúbb résztvevők pedig 800 kalóriával „félrejelentették", hogy mennyi ételt és italt fogyasztottak.
Az elhízott résztvevőknek azonban 13 százalékkal több energiára volt szükségük a napi feladatok során, ami körülbelül 400 kalóriának felel meg. Ez a szakemberek szerint azt jelenti, hogy nem tódítottak többet az ételfogyasztásukról, mint a karcsúbb emberek.

Az American Journal of Human Biology tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint minden résztvevő átlagosan 900-ban határozta meg az elfogyasztott kalóriák számát. Tévesen. A kutatók becslése szerint ez öt korsó sörnek, három McDonald's sajtburgernek, hét csomag sózott chipsnek, 18 almának vagy 300 koktélparadicsomnak felel meg.
Amikor figyelembe vettük a különböző testméreteket és annak energiaigényeit, nem volt különbség abban, hogy mennyire értékelték alul az önkéntesek a táplálékfelvételüket – mondta Gavin Sandercock professzor a ZME Science online tudományos portálnak. – Ez megváltoztatja azt a közkeletű tévhitet, hogy az elhízott emberek többet lódítanak energiabevitelükről, mint a karcsúbbak.
Noha a tanulmány nem foglalkozott a jelenség okaival, néhány nappal korábban megjelent külön kutatás a Psychology & Marketing szaklapban, amely az élelmiszerválasztással és a társadalmi megbélyegzéssel foglalkozott. A londoni City University Bayes Business School csapata azt találta, hogy az emberek többször választanak egészségesebb ételeket, amikor másokkal vannak együtt, mert félnek a negatív megítéléstől.

A kutatásunk szerint az élelmiszerek eme fontos szerepét hasznosítani lehetne a fogyasztók jóléte érdekében – mondta Janina Steinmetz, a tanulmány szerzője. – Rá kell világítanuk arra, hogy az egészséges ételek nemcsak a fogyasztók számára járnak előnyökkel, hanem közvetve abban is segítik őket, hogy másokat lenyűgözzenek.
Hozzátette: ezek az eredmények nagyon fontosak lehetnek azok számára, akik az egészséges táplálkozási gyakorlatok javításában reménykednek.