Hitler legőrültebb fegyvertervei: a saját magát felgyújtó repülőtől az értelmetlen golyótankig

Egy Birodalmi Öngyújtó bemutatja, miért ez lett a gúnyneve
Vágólapra másolva!
A náci Németország számos fejlett fegyverrendszert és katonai berendezést hozott létre, de a német mérnökök őrült ötletek százaival is előálltak. Hitler támogatta a fantazmagóriákat, részben azért, mert maga is egyre irracionálisabb terveket szövögetett és a háború vége felé csodafegyverekről fantáziált, részben pedig mert hitt abban, hogy modernebb fegyverek nagyobb sikert érhetnek el a szovjetek vagy az amerikaiak ellen.
Vágólapra másolva!

A Birodalmi Öngyújtó

A Heinkel repülőgépe a Harmadik Birodalom egyetlen nehézbombázója volt, és totális kudarcnak bizonyult. Nem a tervezői hibáztak, hanem a német Légügyi Minisztérium, amikor a pályázati kiírásban két motort, nem pedig négyet írt elő az új gép számára. A szükséges teljesítményt emiatt csak úgy lehetett elérni, hogy

párosával összekapcsolt motorokat préseltek egy motorgondolába, vagyis két motor hajtott egy légcsavart.

He-177 bombázó repülés közben Forrás: Wikipedia

A két motor viszont olyan hőt adott le, amivel nem számoltak, a prototípus például az első repülését 12 perc után kénytelen volt befejezni a túlmelegedés miatt.

Ezt a problémát később sem tudták orvosolni, a gépek sorra gyulladtak ki a levegőben. A He-177 ezért kapta a „birodalmi öngyújtó" (Reichsfeuerzeug) gúnynevet.

Egy másik súlyos hiba az volt, hogy a műszaki követelmények szerint alkalmasnak kellett lennie zuhanóbombázásra is. Végül a folyamatosan változó előírások miatt egyre nőtt a gép súlya. Ennek eredményeképpen nem csak a prototípusok zuhantak le nagy gyakorisággal - az első öt odaveszett -, de a harci bevetések is katasztrofálisan alakultak.

Egy Birodalmi Öngyújtó bemutatja, miért ez lett a gúnyneve Forrás: Inch High Guy

1942-ben 13 bevetésen 7 gép semmisült meg műszaki hiba miatt. 1944-ben, a típus egyik legnagyobb támadásában 13 Heinkel indult a brit főváros bombázására, de egy már a felszállásnál megsérült, további nyolc motorhiba miatt visszatért a bázisra. A Londont elérő bombázók közül egyet lelőttek, így alig három teljesítette a küldetést.

Mire a típus megbízhatóvá vált, a Harmadik Birodalom túl nagy veszteségeket szenvedett. A bombázókat 1944 nyarán leállították, és az erőforrásokat a vadászgépprogramra (Jägernotprogramm) csoportosították át.

A 200 tonnás Egér

Forrás: Origo

Hitler közismert volt megalomániájáról, és a valóságot egyre inkább nélkülöző terveiről. 1942-ben, amikor a Blitzkrieg optimista hangulatát már mindenki elfelejtette Berlinben, utasította a Krupp-műveket az 1000 tonnás Ratte nevű tank tervezésére.

Később még ennél is nehezebb, 1500 tonnás tankról álmodozott. Ez lett volna a Monster.

Ezek a projektek annyira irracionálisak voltak, hogy Albert Speer miniszter egy évvel később töröltette őket.

A Maus hátulról fotózva Forrás: Wikipedia

A Panzer VIII Maust viszont meg is építették, és ez sem volt kicsi.

Máig ez a legnehezebb harckocsi, amit valaha gyártottak. 188 tonnás tömegével háromszor nehezebb volt, mint egy mai M1 Abrams tank.

Ez a súly azt jelentette, hogy szinte nem volt olyan híd Európában, amelyik elbírta volna. De ez nem számított, mert Hitler követelményei alapján a Maus akár 8 méter mély vízben is haladhatott volna. Ebben az esetben egy légzőcsövön, snorkelen keresztül kapta volna az oxigént a motorja – mint a tengeralattjáróknál.

A Maus több mint 10 méter hosszú, közel 4 méter széles és több mint 3,5 méter magas volt. A tornya elején 220 mm-es volt a páncélzat, a torony oldalain 200 mm, és magán a tank testén is 180 mm. Ez azt jelentette, hogy egyetlen szövetséges páncéltörő ágyú sem tudta volna kilőni.

A Maus a próbapályán Forrás: History Collection

A Maus fő fegyverzete a legnagyobb német harckocsiágyú, a 128 mm-es KwK 44 löveg volt, de egy 75 mm-es ágyúval is felszerelték, biztos, ami biztos. Az első számú löveggel bármelyik szövetséges tankot meg tudta volna semmisíteni több mint 3 kilométeres távolságból is.

Az Egér ezer lóerős benzinmotorja elektromos generátort hajtott meg, amely a lánctalpakat mozgató elektromotorokat ellátta árammal. A próbaúton 13 km per órás sebességet sikerült kicsiholni a szörnyetegből.

A Maus menetpróba közben Forrás: Imperial War Museums

A két külön megépült Maus-testből és egy toronyból a szovjetek csináltak egy komplett tankot 1945-ben, majd elszállították. A Maus ma a kubinkai múzeumban látható.

Cikkünk még nem ért véget! Lapozzon a következő oldalra a folytatáshoz!