Száz éve halt meg a karburátor atyja, Bánki Donát

Bánki Donát
Bánki Donát a magyar mérnöki tudományok egyik nagy alakja
Vágólapra másolva!
Száz éve, 1922. augusztus 1-jén halt meg Bánki Donát gépészmérnök, a karburátor egyik feltalálója, és számtalan szabadalom atyja. 
Vágólapra másolva!

Számos újítás és szabadalom fűződik a leleményes mérnök nevéhez

A nemzetközi hírű magyar gépészménök a Veszprém megyei Bánkon (később Bakonybánk) született 1859. június 6-án Löwinger Donát néven. Szülőfaluja nevét húszévesen vette fel. A szabadságharc alatt honvéd főorvosként szolgáló körorvos édesapja felügyelete alatt magántanulóként végezte el az elemit és részben a gimnáziumot, amelyet végül Budapesten fejezett be.

1876-ban beiratkozott a József Műegyetem Gépészmérnöki karára,

még egyetemistaként díjat nyert a gázmotorokról készült tanulmányával. 1880-ban végzett mérnökként, de az oklevelet csak három év múlva kapta meg.

Bánki Donát a magyar mérnöki tudományok egyik nagy alakja Forrás: cultura.hu

Első munkahelye a Magyar Királyi Államvasúti Gépgyár volt, ahol műszaki díjnokként alkalmazták. Innen került 1882-ben a Ganz és Társa Vasöntöde- és Gépgyárba, ahol konstruktőrként, majd osztályvezetőként, legvégül főmérnökként dolgozott.

Ő tervezte a Boráros tér felett működő, a második világháborúban megsemmisült Duna-parti gabonaelevátort, ötletei, javaslatai révén valósult meg a gyakorlatban is a Mechwart-féle forgóeke, tervezett vasúti váltókat, fordítókorongokat, tetőszerkezeteket, turbinákat.

A Bánki-féle forgóeke Forrás: Óbudai Egyetem

A Ganz vállalatnál lett munkatársa és barátja Csonka János, akivel kezdetben használhatatlan gázmotorok átszerkesztésén dolgoztak. Szabadalmak egész sorát nyújtották be közösen a gázmotorok és a belsőégésű motorok korszerűsítésére, az elsők között ismerték fel, hogy a belsőégésű motorok hatásfokát a kompresszió növelésével lehet javítani.

Csonka Jánossal együtt nyújtották be a szabadalmukat, megelőzve a német Maybachot

A legenda szerint Bánki fejéből a Nemzeti Múzeum előtt sétálva pattant ki a nagy ötlet, amikor látta, hogy egy virágárus lány egy fúvókával locsolja csokrait. Csonkával közösen 1893-ban nyújtották be Újítás a petróleum-motorokon címmel a karburátor szabadalmát, fél évvel megelőzve a német Wilhelm Maybachot.

A híres német feltaláló és fejlesztőmérnök, Wilhelm Maybach Forrás: SCIENCE PHOTO LIBRARY/Science Photo Library/Science Photo Library

A Ganz vezetői azonban nem ismerték fel a találmányban rejlő lehetőséget és elmulasztották a nemzetközi szabadalom megszerzését,

a két feltaláló így sem anyagi, sem erkölcsi megbecsüléshez nem jutott.

Hamarosan előálltak a karburátoron alapuló Bánki-Csonka motorral, amelyet a Ganz-gyár gyártott sorozatban, de az ennek tökéletesítéséhez szükséges anyagi háttér hiányában nem tudták felvenni a versenyt az olcsóbb üzemanyaggal működő Diesel-motorral.

A századforduló másik híres magyar mérnökzsenije, Csonka János Forrás: Wikimedia Commons/Pilgab

Bánki 1894-ben önálló szabadalmat is benyújtott egy nagynyomású robbanómotorra, amelyet 1898-ban víz-befecskendezéses hűtéssel tökéletesített. Volt szabadalma motorkerékpárra, elsőkerék-meghajtású autóra és gőzturbinára is.

Bánki Donát és Csonka János fejlesztették ki az első magyar motorkerékpárokat is Forrás: Postamúzeum/© Postamúzeum ; Licence: CC BY-NC-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/)/Postamúzeum

1898-ban a szokásos pályáztatás nélkül nevezték ki a Műszaki Egyetem professzorának és tanszékvezetőjének, de tanácsadó maradt a Ganz Gépgyárban. Az egyetemen ő vezette be a laboratóriumi képzést. 1898-ban és 1903-ban szivattyú-telep szabadalmat jelentett be,

1905-ben bemutatta gőzturbina-elméletét,

amelynek felhasználásával hajóknál alkalmazható kisebb fordulatszámú, mégis jó hatásfokú turbinákat lehetett tervezni. 1917-re tervezte meg kettősátömlésű szabadsugár-vízturbináját, amelyből több százat legyártottak, néhány még ma is működik.

Élete végéig kötelességének érezte, hogy tudásával a hazáját szolgálja

Foglalkozott a gázvezetékek tervezésével, utolsó nagyméretű terve a történelmi okok miatt papíron maradt dunai Vaskapu-erőmű volt. Tudományos munkásságáért 1887-ben és 1892-ben a Magyar Mérnök és Építész Egylet (MMÉE) Hollán-díjával tüntette ki. 1909-1912 az MMÉE gépészeti szakosztályának elnöke, 1911-től a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja volt.

Az első magyar autó amelyet a két híre magyar mérnök, Bánki Donát és Csonka János alkotott meg Forrás: Járműipar.hu

Hazafias szellemben nevelkedett, élete végéig kötelességének érezte, hogy tudásával hazáját szolgálja, több vonzó külföldi ajánlatot utasított vissza.

Magánemberként szerény és segítőkész volt, mindenki becsülte és tisztelte.

1922. augusztus 1-jén, Budapesten hunyt el.

Mindig a hazáját akarta szolgálni a tudásával Forrás: Wikimedia Commons

Emléke előtti tisztelgésül számos közterület, iskola - köztük a Bánki Donát Műszaki Főiskola (ma az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kara) viseli nevét, a Gépipari Tudományos Egyesület évente Bánki Donát-díjat ad át. Szülőfalujában 2009-ben avatták fel szobrát, nevét kisbolygó is őrzi.

(Forrás: MTVA Sajtóarchívum)