Új korszak a digitális biológiában: A mesterséges intelligencia megmutatja majdnem az összes fehérje struktúráját

protein, malária, AlphaFold
Egy évvel ezelőtt DeepMind mesterséges intelligencia társaság megdöbbentett sok tudóst azzal, hogy közzétette, hogy kb. 350.000 protein struktúráját előre jelezte. Július 28-án a DeepMind és partnerei sokkal-sokkal tovább mentek. A társaság majdnem az összes ismert protein valószínű szerkezetét bemutatta, több mint 200 milliót a baktériumoktól kezdve az emberig, ami a mesterséges intelligencia meglepő eredménye és potenciális kincslelet a gyógyszer fejlesztéshez és az evolúciós tanulmányokhoz.

„Most közzétesszük a teljes fehérje univerzum szerkezetét." – mondta Demis Hassabis, a DeepMind alapítója vezérigazgatója egy sajtókonferencián Londonban.

A strukturális adomány az egyik új mesterséges intelligencia programtól, az AlphaFoldtól származik, ami megfejtette a fehérje begöngyölésének problémáját, ami egy régóta fennálló probléma, az, hogy pontosan leszármaztassák a proteinek három dimenziós alakját aminosavjaik sorrendjeiből.

Egy izgalmas adatbázisban lettek közzétéve az újonnan előre jelzett struktúrák az Európai Molekuláris Biológia Laboratórium Európai Bioinformatikai Intézetével társulva. Hassabis azt mondta, hogy az adatbázis a biológusoknak a proteinek három dimenziós szerkezetének majdnem olyan könnyű keresését biztosít, mint ahogyan a Googleban kereshetünk rá egy kulcsszóra.

Ez az AlphaFold által előre jelzett szerkezet egy felszíni proteint mutat egy malária parazita szakaszán, ami egy vakcina jelölthöz lett fejlesztve. Forrás: https://www.science.org/content/article/new-era-digital-biology-ai-reveals-structures-nearly-all-known-proteins

Az AlphaFold által megfejtett proteinek a baktériumoktól kezdve a növényekig, a gerincesekig, köztük az egerek, zebrahalak és emberek szervezetéből származnak. Kathryn Tunyasuvunakool, a DeepMind egyik kutatója azt mondta, hogy az AlphaFoldnak durván 10-20 másodperig tart minden egyes protein előrejelzése. Megjegyezte, hogy a társaságnak szorosan együtt kellett működnie az Európai Molekuláris Biológia Laboratórium Európai Bioinformatikai Intézet, hogy rájöjjenek hogy prezentálják, az adatbázisban az óriási számú szerkezetet.

A DeepMinds azt mondja, hogy tavalyi elindítása óta az adatbázist már több, mint 500.000 kutató használta.

Hassabis a digitális biológia egy új korszakát jelezte előre,azonban figyelmeztetett, hogy a szerkezetek közzététele pusztán ez kezdőpont. Még egy csomó biológiai és kémiai tennivaló van.

(Forrás: American Association for the Advancement for Science: https://www.science.org/)