Halott disznók szerveit élesztették újra

disznó malac sertés
sok lúd disznót győz
Amerikai tudósok részlegesen újraélesztették disznók szerveit egy órával az állatok halála után, a kísérlet áttörést hozhat a transzplantációs gyógyászatban - írta a BBC brit közszolgálati médiatársaság szerdán. Az eljárás révén megnőhet az átültetésre alkalmas szervek száma, és emberekre alkalmazva az orvosoknak több idejük marad az életmentésre.

Amikor a szív leáll, a test nem kapja meg a túléléshez szükséges oxigént és tápanyagokat. A szervek megduzzadnak, az érrendszer összeomlik és a sejtek, a szervek építőelemei pusztulásnak indulnak.

A sejtek halálát gyorsnak és visszafordíthatatlannak hitték, de az amerikai connecticuti New Havenben működő Yale Orvosi Egyetem kutatói egy órával az állatok halála után bekövetkezett károk egy részét orvosolni tudták.

- mondta Nenad Sestan professzor.

- tette hozzá.

A kutatók 2019-ben már végeztek hasonló kísérletet disznóaggyal. Most az OrganEx nevű eljárást az egész testre kiterjesztették. Az eljárás keretében művért alkalmaztak, amely eljuttatta az oxigént a testbe. Ez a készítmény nem csomósodik, így keringeni tud az disznó testében az összeomlott érrendszerben.

Tizenhárom összetevőből álló keveréket alkalmaztak a haldokló sejtekben folyó kémiai folyamatok megszakítására és az immunrendszer lecsillapítására. Egy megfelelő eszközzel szivattyúzták a folyadékot a testbe, amely a szívverést utánozta.

A Nature című brit természettudományos folyóiratban publikált kutatáshoz mintegy száz disznót alkalmaztak. A kutatók mélyaltatásban leállították a disznók szívét. Egy órával a haláluk után rákapcsolták őket az OrganEx rendszerre és hat órán át kapták a helyreállító keveréket. Az altatást a kísérlet alatt végig alkalmazták.

Hat óra után a kutatók felboncolták a disznók több szervét, így a szívet, a májat és a vesét, és azt tapasztalták, hogy részben újraéledtek, egyes funkcióik helyreálltak.

Helyreállt például a szív elektromos működése, egyes szívizomsejtek képesek voltak összehúzódni.

A szerv ugyanakkor nem működött olyan szinten, mint a halál beállta előtt.

Forrás: 123rf.com

Zvonimir Vrselja kutató elmondta: sikerült bebizonyítaniuk, hogy molekuláris szinten kiválthatják a sejtregenerálódást.

Egy bizonyos idő után a disznók feje és nyaka spontán mozogni kezdett. Ez annak a jele is lehet, hogy bizonyos motorikus funkciók regenerálódtak, de ennek bizonyítása még további kutatásokat igényel. Mint a 2019. évi kutatásoknál, ismét bebizonyosodott, hogy az agyban is történik regenerálódás. Eszméletre, illetve ébrenlétre utaló agyhullámokat és elektromos működést viszont nem tapasztaltak.

A kutatók szerint jelentősen több kutatásra lesz még szükség ahhoz, hogy az eljárást emberekre adaptálva alkalmazhassák. Az eredeti cél egyelőre az átültetendő szervek élettartamának a meghosszabbítása, hogy eljuthassanak a rájuk váró páciensekig. Távolabbi cél, hogy minél több ember lehessen szervdonor a halála után, sőt kezelésre is alkalmazhassák az eljárást.

Sam Parnia, a New York-i Egyetem sürgősségi és újraélesztési kutatási részlegének igazgatója "valóban figyelemre méltónak és hihetetlenül fontosnak" nevezte a kutatást. Parnia szerint az eljárás révén az orvosoknak is több idő állhat majd a rendelkezésükre azon betegek kezelésére, akiknél oxigénhiány miatt - fulladás vagy szívroham következtében állt be a klinikai halál.

(BBC/MTI)