Sokan szednek étrend-kiegészítőket, hogy egészségesebbek legyenek, azt viszont kevesen tudják, hogy egyes vitaminok, ásványi anyagok, gyógynövények vagy probiotikumok nem kompatibilisek egymással, sőt, gyógyszerekkel is veszélyes kölcsönhatásba léphetnek. Összeállításunkban megnézzük, mely készítményeket nem szabad kombinálni egymással.

Egyes étrend-kiegészítőknek nemcsak előnyeik, de egészségügyi kockázataik is lehetnek: hatással lehetnek a laboratóriumi eredményeinkre, esetleg veszélyes komplikációkat okozhatnak műtétek során. A veszély csak fokozódik, ha egynél több készítményt szedünk.

Magnézium és kalcium

A magnézium egy olyan ásványi anyag, ami több száz élettani folyamatban játszik kulcsszerepet: többek között befolyásolja az izom- és idegműködést, a vércukorszintet és a vérnyomást. Megtalálható a leveles zöldségekben, hüvelyesekben, diófélékben, magvakban és teljes kiőrlésű gabonákban. Étrend-kiegészítőként is kapható, bár ennek szedése nem minden esetben javasolt.

Az alacsony magnéziumszintet összefüggésbe hozták a szívbetegségekkel, a cukorbetegséggel és a csontritkulással. A túl alacsony magnéziumszint ritka, de azok körében valószínűbb, akik alkoholizmussal küzdenek, felszívódási zavarral járó emésztőszervrendszeri betegségük van, kettes-típusú cukorbetegek vagy idősek.

A kalcium nélkülözhetetlen az egészséges csontokhoz. Olyan élelmiszerekben található meg, mint a tej, a joghurt és a sajt. Az Egyesült Államokban a férfiak 30%-a, a nők 60%-a nem fogyaszt elegendő kalciumot. Kiegészítő készítményre lehet szükség, ha az ásványi anyag étrendi bevitele nem elegendő. Az elégtelen kalciumbevitel a csontok erejének csökkenéséhez és csontritkuláshoz vezethet.

A két készítmény egyidejű szedése tartogathat veszélyeket.

A kalcium nagy dózisban például rontja a magnézium felszívódását.

Akiket magnéziumhiány fenyeget, azoknak ajánlatosabb a kalciumot lefekvés előtt, és nem étkezés közben bevenniük. Ennek oka, hogy az étkezés közben bevett kalcium negatívan befolyásolhatja a táplálékban található magnézium felszívódását.

Magnézium tabletta (illusztráció)Forrás: Hans Lucas via AFP/Magali Cohen / Hans Lucas/Magali Cohen

C-vitamin és réz

A C-vitamin segíti a kollagén, azaz a sebek gyógyulását lehetővé tévő fehérje létrehozását. Az emberek különböző okokból szednek C-vitamin-kiegészítőket: példának okáért el akarják kerülni a fertőzéseket, csökkenteni akarják a műtétet követő fájdalmat, vagy a magas vérnyomást akarják egészséges tartományban tartani.

A réz egy olyan ásványi anyag, ami részt vesz az energiatermelésben, és segít létrehozni a test szerkezetét adó kötőszövetet. A szív- és érrendszeri betegségben szenvedők szedhetnek rezet tartalmazó készítményeket, mivel ezek bizonyítottan segítenek megváltoztatni a vér lipidszintjét, és így pozitívan befolyásolják az egészségi állapotot. Az étrend-kiegészítő jótékony hatással van az Alzheimeres betegekre is, mivel körükben sokaknál rézhiányt tapasztalnak.

Egyes bizonyítékok arra utalnak, hogy nagy mennyiségű (1500 mg feletti) C-vitamin szedése csökkentheti a réz felszívódását.

A megállapítás fiatal férfiak körében végzett kutatáson alapult, és valószínűleg csak azokat érinti, akik az ajánlottnál eleve kevesebb rezet visznek szervezetükbe.

IllusztrációForrás: Shutterstock

Vas és zöld tea

A vas nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a vörösvértestek a tüdőből oxigént szállítsanak a szövetekhez. A vaspótlást általában azoknak ajánlják, akik vashiányos vérszegénységben, rákban és bizonyos gyomor-bélrendszeri rendellenességekben szenvednek, de a terheseknek is javasolt a fogyasztása.

A zöld tea egyre népszerűbb ital, egyes vizsgálatok szerint javítja a szellemi teljesítményt, enyhíti az emésztési panaszokat és a fejfájást, valamint véd a rák és a szívbetegségek ellen.

IllusztrációForrás: Shutterstock

A zöld tea vassal együtt történő fogyasztása ugyanakkor csökkentheti az ásványi anyag felszívódását. Bár a hatás a legtöbb ember számára nem látványos, mégis érdemes külön szedni őket.

A cikk folytatódik, lapozzon a következő oldalra!