Jócskán benne vagyunk már az őszben, az időjárás egyre zordabbá, a napok egyre hidegebbé válnak, és ennek nyomán felütik fejüket a megfázásos megbetegedések. Vannak azonban módszerek, amelyekkel gyorsabban túllendülhetünk a kellemetlen időszakon.

Mi okozza a megfázást?

A tévhitekkel ellentétben nem egy, hanem körülbelül kétszáz fajta vírus okozhat megfázást. A leggyakoribb náthát okozó kórokozók a rhinovírusok. Ezek rendkívül fertőzőek, emberről emberre terjednek, a köhögés vagy tüsszentés révén levegőbe bocsátott cseppecskéken utazva.

Az amerikai Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ (CDC) statisztikái szerint a felnőttek évente átlagosan 2-3 alkalommal fáznak meg, a gyermekek, csecsemők pedig ennél is többször kapják el a betegséget. Az év bármely időszakában meg lehet fázni, de a legtöbben ősszel és télen betegednek meg.

A megfázás tünetei az első 2-3 napban a legrosszabbak, a teljes gyógyulás pedig 10-14 napot vehet igénybe. Bár a náthára nincs gyógyszer, vannak olyan praktikák, amikkel hamarabb meggyógyulhatunk.

Forrás: 123rf.com

Kasvirág

A Lancet Infectious Diseases című szaklapban megjelent tanulmány szerint a kasvirágból (Echinacea) készült teák és más készítmények nagyjából másfél nappal csökkenthetik a megfázás hosszát.

C-vitamin

A Nutrients című folyóirat 2017-es kutatása szerint napi 6-8 gramm C-vitamin fogyasztásával lerövidíthető a nátha időtartama.

D-vitamin

Az American Journal of Tropical Medicine and Hygiene 2020-as tanulmánya szerint a D-vitamin-hiánnyal küzdő embereknél a D-vitamin pótlása véd a nátha ellen. Azok viszont, akiknél rendben van a D-vitamin-szint, nem lesznek védettebbek a plusz D-vitamin beviteltől.

Cink

Vegyesek a vélemények azzal kapcsolatban, hogy a cink tartalmú étrend-kiegészítők szedése mekkora védelmet nyújt, egyáltalán véd-e a nátha ellen. Egy 2019-es vizsgálat nem talált különbséget a cinket szedők és nem szedők között, egy 2020-as újabb kutatás ezzel szemben azt találta, hogy a cinket fogyasztó 10 év alattiak 53 százalékkal kisebb valószínűséggel kapják el a betegséget.

A tünetek enyhítése

Bár gyógyszer nincs megfázásra, a tünetek enyhíthetők. Az alábbi módszerek igazoltan segítenek:

  • Pihenés
  • Folyadékpótlás
  • Párásító használata
  • Sóoldatos orrspray vagy cseppek használata
  • Torokfájás esetén torokfertőtlenítők szopogatása
  • Méz fogyasztása a köhögés enyhítésére

Mi az, ami biztosan nem használ?

Az antibiotikumok a baktériumokat célozzák meg, nem a vírusokat, így nem alkalmasak a megfázás gyógyítására. Kizárólag akkor szedjük őket, ha az orvos felírja, ebben az esetben ugyanis a vírusok mellett baktériumok is támadják szervezetünket.