Veszélyben a Föld: 70 pusztító aszteroida közelít

Föld, Earth
Illusztráció
Rémisztő adatokat gyűjtött 2020-as pusztulása előtt az Arecibo Obszervatórium: 2017 decembere és 2019 decembere között hetvennél is több bolygónkra veszélyes aszteroidát észlelt.

A Planetary Science Journal című folyóiratban közzétett jelentés 191 földközeli aszteroida részletes megfigyeléseit tartalmazza.

Közülük 70 "potenciálisan veszélyesnek" minősül,

vagyis méretesebb darab, emellett pályája 7,5 millió kilométerre, a Föld és a Hold közötti átlagos távolság hússzorosára közelíti meg a Földet.

Szerencsére az újonnan felfedezett aszteroidák egyike sem jelent közvetlen veszélyt a Földre; a NASA szerint bolygónk legalább a következő 100 évben biztonságban van a végzetes aszteroida-becsapódásoktól.

A tudósok azonban továbbra is nagy figyelmet fordítanak az ilyen földközeli objektumokra arra az esetre, ha pályájuk a természet szeszélye folytán - mondjuk egy másik aszteroida ütközése miatt - megváltozna, és ezáltal ütközési pályára kerülnének a Földdel.

Illusztráció Forrás: Science Photo Library via AFP/NASA/JOHAN SWANEPOEL/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Nasa/Johan Swanepoel/Science Pho

Az új jelentés több olyan aszteroidát is megjelölt, amelyeket érdemesnek tartanak a jövőbeni tanulmányozásra. Köztük van a 2017 YE5 nevű furcsa objektumot, ami valójában egy ritka kettős aszteroida; két közel azonos méretű (800-900 méter széles), egymás körül keringő kisbolygóból áll.

A 2017 YE5 magas fényvisszaverő képessége arra utalhat, hogy felszíne alatt rengeteg vízjég rejtőzhet.

Az új adatbázis segítségével a tudósok alaposabban meg tudják határozni az aszteroidák alakját, méretét és forgási periódusát. Ezek kulcsfontosságú mérőszámok annak felméréséhez, hogy az észlelt objektumok milyen potenciális veszélyt jelenthetnek a bolygónkra nézve - mondta Anne Virkki, a tanulmány vezető szerzője, a finnországi Helsinki Egyetem fizika tanszékének kutatója a kiadott közleményben.

- tette hozzá Flaviane Venditti, a tanulmány társszerzője.

A leghíresebb teleszkóp volt

Az Arecibo Obszervatóriumot 1963-ban építették Puerto Ricóban, és ez lett a világ legnagyobb méretű és teljesítményű rádióteleszkópja. A 305 méter széles tányérral rendelkező távcső az 1990-es években vált világhírűvé, miután olyan filmekben szerepelt, mint a Kapcsolat (1997) és az Aranyszem (1995). Emellett ez az obszervatórium sugározta az űrbe az emberiség első, idegeneknek szánt üzenetét 1974-ben.

A közelmúltban az Arecibo aszteroidákkal kapcsolatos megfigyelései közvetlen szerepet játszottak a NASA Double Asteroid Redirection Test (DART) missziójának megtervezésében, amelynek során a tudósok egy űrhajót a Dimorphos nevű földközeli aszteroidának ütköztettek és 32 perccel megváltoztatták annak keringési idejét.

Az Arecibói Obszervatórium Forrás: Alessandro Cai

Az Arecibo pályafutása 2020 decemberében hirtelen véget ért, miután két kritikus fontosságú tartókábel elszakadt. A baleset a teleszkóp teljes összeomlásához vezetett. A távcsövet nem fogják újjáépíteni, az általa gyűjtött adatokat viszont továbbra is elemzik a szakemberek.