Óriási rejtélyes szerkezetet találtak a galaxisunk mögött

galaxis, galaxismag
A Tejútrendszer centruma mögött egy feltérképezetlen terület, az úgynevezett "elkerülési zóna" húzódik. Ebben a láthatatlan térségben egy óriási, több galaxisból álló struktúrát azonosítottak a szakemberek.

Az elkerülési zónának nevezett fantomvidék egy látszólag üres folt az univerzum térképén, az éjszakai égbolt 10-20%-át teszi ki. Hagyományos, látható tartományban érzékelő távcsövekkel azért nem látjuk, mert a Tejútrendszer középpontja eltakarja; galaxisunk centruma olyan sok csillagot, port és más anyagot tartalmaz, hogy az elkerülési zónából érkező fény szétszóródik vagy elnyelődik, így sosem ér el a Földig.

Más a helyzet az infravörös tartományban érzékelő távcsövekkel, amik képesek „átlátni" a sűrű gáz és porfelhőn. Az elkerülési zóna vizsgálata során több ezer, a kozmikus ködön átragyogó egyedi galaxis létezésére találtak bizonyítékot, ám az ott megbújó hatalmas struktúráról idáig keveset tudtunk.

Most a kutatók több ilyen infravörös felmérés adatait kombinálták, és felfedték a valaha észlelt legnagyobb kozmikus szerkezetet, amely az elkerülési zónában foglal helyet.

Ez a kolosszális struktúra a Földtől hárommilliárd fényévre található, és tulajdonképpen egy nagy galaxishalmaz, amit egy közös gravitációs centrum tart össze. Legkevesebb 58 galaxis létezését tudták igazolni, amik az elkerülési zóna egy kisebb régiójába csoportosulnak.

Több felvételből szerkesztett kép, ami a titokzatos szerkezetet ábrázolja Forrás: Galdeano et al. / ESO

A galaxishalmazok a világegyetem legnagyobb gravitációsan kötött objektumai; a legnagyobb ismert galaxishalmazok több százezer galaxist tartalmaznak. Sajnos lehetetlen megmondani, hogy az újonnan felfedezett halmaz mekkora kiterjedésű vagy tömegű, mivel a halmaz csillagai és a Föld között gigászi távolság és számtalan akadály van.

A titokzatos régiót hamarosan más infravörös teleszkópok – köztük az új James Webb űrtávcső – is tanulmányozni fogják.