Képzeljen el egy nyüzsgő várost hétköznap reggelente, ahol a járdák zsúfolásig megteltek munkába rohanó emberekkel. Most képzeljük el ezt mikroszkopikus szinten, és meg fogjuk érteni, hogyan néz ki a mikrobiom a testünkben. Több ezer különböző fajból álló mikroorganizmusok billiói vannak benne, köztük nem csak baktériumok, hanem gombák, paraziták és vírusok is. Ám ha erősítjük a komplex védelmi szerepét, az bizony nagy változást hozhat az egészségünkben.

Ezek a mikrobiomok békésen együtt élnek egy egészséges testben, sőt, a legújabb kutatások azt mutatják, hogy számos testi folyamatot befolyásolnak. Épp ezért nem mindegy, hogy mit eszünk. A feldolgozott és sült ételek ugyanis károsíthatják a bélrendszer egyensúlyát, míg a zöldségek és gyümölcsök segítenek fenntartani azt.

A kutatók most azt találták, hogy napi egy teáskanál gyógynövény és fűszer, valamint egy kis földimogyoró hozzáadása az étrendhez szintén pozitív hatással lehet a bélrendszerre.

Fény derült a földimogyoró rejtett tulajdonságairaForrás: Flickr

A kutatások kimutatták, hogy azok az emberek, akikben sok különböző mikrobával rendelkeznek, jobb egészséggel és étrenddel rendelkeznek, mint azok, akiknek nincs sok baktériumdiverzitása – mondta Penny Kris-Etherton, a Penn University táplálkozástudományi professzora, a mikrobiom egészségével foglalkozó két új tanulmány mögött álló kutatók egyike a ZME Science online tudományos portálnak.

Első vizsgálatukban a tudósok a napi 28 gramm földimogyoró nassolásának hatásait hasonlították össze egy magasabb szénhidrát-tartalmú nassolnivalóval, például sajtszeletekkel vagy perecekkel. Hat hét végén azoknál, akik földimogyorót ettek, megnövekedett a Ruminococcaceae szintje, ami egy olyan baktérium, amely az egészségesebb májanyagcseréhez kapcsolódik.

A Journal of Nutrition és a Journal of Clinica Nutrition tudományos szaklapokban közzétett vizsgálatot összesen ötven résztvevő fejezte be és a kutatók a székletben fellelhető baktériumok sokféleségét értékelték. A csonthéjasokat (beleértve a dióféléket, a földimogyorót és a dióvajat) általában az egészséges táplálkozási szokások részeként ajánlják, ám ez volt az első olyan tanulmány, amely a mikrobiom összetételére gyakorolt hatásukat vizsgálta.A gyógynövények és fűszerek (például gyömbér, fahéj, kömény, kurkuma, rozmaring, oregánó, bazsalikom és kakukkfű) vizsgálata során a tudósok azt elemezték, hogy milyen hatással van ezek hozzáadása a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának kitett résztvevők étrendjére.

A fahéj hatását is vizsgáltákForrás: Pintest

A kutatók három adagot vizsgáltak: körülbelül 1/8 teáskanál naponta, valamivel több, mint 3/4 teáskanál naponta és körülbelül 1 1/2 teáskanál naponta. A négyhetes kísérlet végére a résztvevőknél megnövekedett a bélbaktériumok sokfélesége, beleértve a Ruminococcaceae-t is, különösen azoknál, akik a legnagyobb adag gyógynövényeket és fűszereket fogyasztották.
Ez egyszerű dolog, amit az emberek megtehetnek az egészségükért– mutatott rá Kris-Etherton egy közleményében. – Mindenki hasznot húzhat a gyógynövények és fűszerek hozzáadásával, ami egy kitűnő módja annak, hogy csökkentsük a nátrium mennyiségét az étrendben, de ízesítsük az ételeket oly módon, hogy ízletesek, sőt, finomak legyenek!

Hozzátette: az íz valóban a legfontosabb kritérium egy ételválasztás során.