Ezeket az ötvenezer éves kőszerszámokat majmok készítették

csuklyásmajom
Egy csuklyásmajom eszközhasználat közben
A Brazília északkeleti részén a Piauí államban található Pedra Furadában talált ötvenezer éves kőeszközöket majmok készíthették. A Pedra Furada több mint 800 régészeti lelőhelyből álló gyűjtemény, ahol több száz, 12 ezer évvel ezelőtti sziklarajzot fedeztek fel, valamint nagyon ősi tüzekből származó faszenet és szerszámként értelmezhető kőszilánkokat, amelyeket a tudósok körülbelül 50 ezer évesnek gondolnak.

Az eszközöket eredetileg a Clovis-kultúra Észak-Amerikába érkezése előtti ősi embereknek tulajdonították, de a The Holocene című folyóiratban megjelent új tanulmány szerint a szerszámokat a közönséges csuklyásmajmok (Cebus capucinus) készíthették. Ezek a főemlősök a Cebinae alcsaládba tartozó újvilági majmok, amelyek Közép- és Dél-Amerika trópusi erdeiben, valamint egészen Argentína északi részéig megtalálhatók.

A közönséges csuklyásmajmokat tartják a legintelligensebb újvilági majmoknak, ahol a kutatók gyakran megfigyelték őket, amint folyami köveket használnak a kókuszdió feltörésére.

Agustín Agnolín régész, a Nemzeti Antropológiai és Latin-Amerikai Gondolat Intézet (INAPL) és a CONICET munkatársa, Federico Agnolín paleontológussal, az Azara Alapítvány és az Argentin Természettudományi Múzeum munkatársával együttműködve hasonlította össze a Pedra Furada és más brazíliai pleisztocén kori régészeti lelőhelyekről, mint Sitio do Meio, Vale da Pedra Furada és Toca da Tira Peia, származó kőeszközöket a modern csuklyásmajmok által készített kőeszköz-lelőhelyekkel.

Egy csuklyásmajom eszközhasználat közben Forrás: Wikimedia Commons

A kutatók megállapították, hogy a pleisztocén kori lelőhelyekről, mint például Pedra Furadáról származó szerszámok összhangban vannak a csuklyásmajmok által készített kőlerakódásokkal, amelyek egy szikla és egy lapos kvarcitfelület közötti ismételt ütközések hozhattak létre.

– mondták a kutatók összefoglalásképpen a HeritageDaily online tudományos portálnak.