Az új tesztet néhány perc alatt elvégezhetjük és akkor működik a legjobban, ha nem tudunk sokat az elemzésről. Érdemes ránézni a projekt oldalára, és kipróbálni.
Az új módszer, az úgynevezett Divergens Asszociációs Feladat (DAT) arra kéri az embereket, hogy nevezzenek meg tíz olyan főnevet, amelyek jelentése a lehető legtávolabb esik egymástól. A „macska" és a „könyv" például jobban eltér egymástól, mint a „macska" és a „kutya".
Egy számítógépes algoritmus ezután megméri ezt a szemantikai távolságot – vagyis azt, hogy a két szónak mennyi köze van egymáshoz – a főnevek között, amelyeket a személy kitalált. A 8914 önkéntes válaszainak elemzése alapján a DAT legalább olyan jónak bizonyult, mint a kreativitás előrejelzésének jelenlegi módszerei.
Számos elmélet azt állítja, hogy a kreatív emberek sokkal eltérőbb ötleteket tudnak generálni
– mondták a kutatók a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Ha ez igaz, akkor a divergens gondolkodás objektív mércéjeként szolgálhat a nem kapcsolódó szavak egyszerű megnevezése, majd a közöttük lévő szemantikai távolság mérése.
A PNAS tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint az új módszer versenybe szállhat a két létező kreativitásmérővel, Alternatív Felhasználási Feladatokkal (ahol egy tárgy minél több felhasználási módját kell kitalálni) és a Híd Asszociatív Feladattal (ahol két szót kell összekapcsolni egy harmadik szóval).
A Divergens Asszociációs Feladat kreativitási eredményei ugyanolyan jól korreláltak a többi pontszámmal, mint egymással.
Ez a szakemberek szerint arra utal, hogy körülbelül annyira hasznos a kreativitás felmérésére, mint a bonyolultabb eszközök. Mi több: az adatok azt mutatják, hogy a hatékonysága a jelek szerint a különböző demográfiai csoportokra is érvényes, így alkalmas nagyszabású felmérésekhez.
Az új DAT-teszt legfontosabb előnye, hogy egyszerűen és gyorsan kitölthető, és nem igényel semmiféle emberi értékelést, ami torzítást eredményezhet. A kutatók azonban hangsúlyozzák, hogy a teszt nem méri a kreativitás minden aspektusát.
A mi feladatunk a kreativitás egy fajtájának csak egy töredékét méri
– mutatott rá Jay Olson pszichológus, a Harvard Egyetem munkatársa. – De ezek az eredmények lehetővé teszik a kreativitás értékelését nagyobb és változatosabb mintákban, de kisebb torzítással, ami végső soron segít majd jobban megérteni ezt az alapvető emberi képességet.
Olson szerint DAT-teszt a divergens gondolkodást és a verbális kreativitást vizsgálja, de nem fogja megmutatni, hogy mennyire lehetünk például a konyhában főzés közben kreatívak, ami másfajta készségeket használ.
Előre jelzi azonban a bizonyos problémamegoldó feladatokban való alkalmasságot.
A pszichológusok úgy vélik, hogy a kreatívabb emberek könnyebben tudják összekapcsolni a távoli elemeket a fejükben, és ez az, amit itt tesztelnek. Egy átfogóbb mérésnek majd figyelembe kellene vennie a kreatív területeken elért eredményeket is, például a zeneszerzést és a találmányokat.
Ez egy összetett kép, de a DAT-megközelítés egy kicsit egyszerűbbé teheti a kreativitással kapcsolatos jövőbeli tanulmányok elvégzését.