Hat perc nagy intenzitású edzés elegendő ahhoz, hogy egy kulcsfontosságú fehérje termelődjön az agyban, amely fontos szerepet játszik annak kialakulásában, működésében és a memóriában, és amely szerepet játszik a neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór kialakulásában.

A szóban forgó speciális fehérjét agyi eredetű neurotrofikus faktornak (BDNF) nevezik, és elősegíti az agyban lévő idegsejtek növekedését és túlélését, valamint elősegíti az új kapcsolatok és jelátviteli útvonalak kialakulását.
A BDNF nagyon ígéretesnek tűnik az állatmodellekben, de a gyógyszeres beavatkozásoknak eddig nem sikerült biztonságosan hasznosítaniuk a faktor védőerejét az emberekben – mondta Travis Gibbons környezetfiziológus, az új-zélandi Otago Egyetem munkatársa a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Szükségét láttuk annak, hogy olyan nem farmakológiai megközelítéseket vizsgáljunk, amelyek képesek megőrizni az agy kapacitását, amelyeket az emberek is felhasználhatnak a BDNF természetes növelésére, hogy segítsék az egészséges öregedést.

Hat perc nagy intenzitású edzés elegendő ahhoz, hogy egy kulcsfontosságú fehérje termelődjön az agybanForrás: Pinterest

Ebben a vizsgálatban 12 fizikailag aktív (18 és 56 év közötti) önkéntest három tesztnek vetettek alá, hogy kiderítsék, melyik a legjobb a BDNF generálására az agyban: 20 óra koplalás, 90 perc kerékpározás vagy 6 perc erőteljes kerékpározás. A BDNF-termelés szempontjából a rövid és intenzív kitöréses kerékpározás hozta a legjobb eredményeket. Valójában négy-ötszörösére növelte a BDNF szintjét a vérben, szemben az enyhe edzés utáni enyhe emelkedéssel, míg a koplalásnál nem történt változás.A tudósok következő kérdése az volt, hogy ez vajon miért történik, ám ez egy későbbi tanulmány témája lesz. A Journal of Physiology folyóiratban publikált tanulmány szerint úgy tűnik tehát, hogy végső soron a nagy intenzitású testmozgás kényelmes és olcsó eszközként szolgálhat az agy egészségének megőrzésére és a betegségek kialakulása elleni védelemre.
Lehetséges, hogy a vérlemezkék számának növekedése, amely a testmozgással együtt jár, magyarázatot adhat ezekre az eredményekre.

A vérlemezkék ugyanis nagy mennyiségű BDNF-et tárolnak, ami megmagyarázhatja az intenzív kerékpározással egybeeső kiugrást.

Minden mozgásforma hozzájárul a jobb közérzethezForrás: Pinterest

A szakemberek szerint a növekedést az is okozhatja, hogy az agy az intenzív edzést követően „üzemanyagforrások" között váltogat, ami arra kényszeríti a szervezetet, hogy a glükózkészletek helyett a laktátot vegye igénybe. Gibbons úgy véli, ez a szubsztrátváltás lehetővé teszi az agy számára, hogy alternatív üzemanyagokat használjon, és beindítja a kulcsfontosságú neurotrófikus faktorok, például a BDNF termelését.A csapat most további kísérleteket szeretne végezni, például a három teljes napig tartó koplalással kapcsolatban, hogy megnézzék, mindez hogyan befolyásolja a BDNF szintjét a vérben. Úgy vélik, hogy a böjt és az intenzív testmozgás együttes hatásai egy másik lehetséges felfedezési lehetőséget kínálnak.