Betekinthetünk a vaskori járművek mechanizmusába

tengely
Egy ritka vaskori tengelyt találtak a régészek az angliai Suffolkban végzett ásatások során, amely valószínűleg egy szekérről vagy kocsiról származik. A felfedezést a Cotswold Archaeology nevű szervezet tette a Sizewell C nevű, új atomerőműnél végzett faültetés munkálatok előtt, ahol két vízzel teli gödröt tártak fel, amelyek valószínűleg itatóhelyeket jelentettek a jószágok számára a vaskorban.

A Sizewell C egy 3200 MWe teljesítményű, két EPR-reaktorral felszerelt atomerőmű építésére irányuló projekt, amelynek építése várhatóan 2024 előtt kezdődik és az építkezés kilenc-tizenkét év alatt fejeződik be. A tengelyt Michael Bamforth dendrokronológus, a Yorki Egyetem tudományos munkatársa és a Sheffieldi Egyetem tiszteletbeli kutatója azonosította, írja a HeritageDaily online tudományos portál.

A felfedezés hihetetlenül ritkának számít, mivel a fát általában gombák és mikroorganizmusok, például baktériumok bomlasztják és bontják le.

Anglia régészeti lelőhelyeinek kevesebb mint 5 százalékán maradt fenn fa ebből az időszakból, a vízzel elárasztott körülmények miatt az oxigén ezúttal azonban nem tudott behatolni a fába, ami megakadályozta a baktériumok szaporodását.

Egy ritka vaskori tengelyt találtak a régészek az angliai Suffolkban végzett ásatások során, amely valószínűleg egy szekérről vagy kocsiról származik Forrás: Cotswold Archaeology

A tengelyt az egyik gödör alján fedezték fel, amelyet egy karókból álló falazatba helyeztek át, megakadályozva ezzel a víznyelő beomlását.

Az eszközt valószínűleg ugyanabból a járműből származó elszenesedett deszkák mellett találták meg és az Egyesült Királyságban őshonos lombhullató fából, mogyoróból faragták. Az orsó (a kerékagy számára) nagy része megmaradt, emellett a jármű aljának rögzítésére szolgáló négyszögletes tengelytámasz egy része is.

A szénizotópos elemzés során a tudósok megállapították, hogy a tengely a középső vaskorból, az időszámításunk előtti 400 és 100 közé tehető időszakból származik.

Csak néhány hasonló lelet maradt fenn az őskori Nagy-Britanniában, például a peterborough-i Flag Fen. A kutatók most azt remélik, hogy a felfedezés új betekintést adhat a brit vaskori járművekkel kapcsolatban és új ismeretekkel szolgálhat a korabeliközlekedésről.