Johannes Vermeer festményeiből nyílik kiállítás pénteken az amszterdami Rijksmuseumban. A 17. századi németalföldi mester eddigi legteljesebb életműtárlatán 28 képét láthatja a közönség.
Ő művészettörténet legtitokzatosabb festője
A Delftben élő, és nagyon korán, 43 évesen elhunyt Vermeer lassan dolgozott, a művészettörténészek szerint mindössze 37 képet festett. Így a teljes életművének nagyjából a kétharmadát láthatja a közönség az amszterdami tárlaton.

Vermeerről nagyon keveset lehetett tudni,
ezzel érdemelte ki a "Delft szfinxe" elnevezést is. Nem hagyott hátra leveleket vagy naplót, és nincs ismert portré sem róla. A kiállításhoz végzett kutatások azonban tovább bővítették a munkásságával kapcsolatos ismereteket.

Taco Dibbits, a Rijksmuseum igazgatója elmondta, hogy a nagy családban élő Vermeer nemcsak festett, de műkereskedőként is tevékenykedett.
Képein szinte fotografikus élességgel ábrázolta a napfényben fürdő bensőséges jeleneteket.
Ma is ezt a teljes összpontosítást és nyugalmat szeretjük, ami a festményekből árad - magyarázta az igazgató.

A kiállításhoz végzett kutatásokból Dibbits szerint többet tudtak meg a művész életéről, háztartásáról, közvetlen kapcsolatairól, megrendelőiről, de alkotásai jelentéséről is.
Hét ország tizennégy múzeuma és magángyűjteménye adta össze a tárlat képeit
A tárlaton a művész leghíresebb képei, a Leány gyöngy fülbevalóval (1664) és A tejeslány (1659) mellett két tájképe és több női portréja is megtekinthető. "Vermeer festményeit nézve szembeötlő, hogy többnyire a nők a főszereplők" - mutatott rá Pieter Roelofs, a kiállítás kurátora, megemlítve, hogy Vermeernek hét lánya volt.

Vermeer halála után fennmaradt egy vagyonleltár, amely művészettörténeti szempontból azért fontos, mert számos olyan tárgy szerepel rajta, amelyek a festményein is megjelennek. A művészettörténészek és kutatók vitájának tárgya,
hogy vajon Vermeer használt-e camera obscurát az alkotás folyamatában.
Annyi bizonyos, hogy a tökéletes perspektíva megalkotására törekedett. Roelofs szerint Vermeer művei lényegesen nagyobb művészi értékkel bírnak, mint amit egyszerű gyakorlattal és ügyes kézzel meg lehetett volna valósítani.

A legújabb kutatások arra utalnak, hogy például A tejeslány kompozíciója többször is megváltozott. Roelofs szerint folyamatosan tökéletesítette alkotásait. Az amszterdami kiállítás megvalósításához hét ország 14 múzeuma és magángyűjteménye adta kölcsön Vermeer-festményeit. A tárlat júniusig látogatható.

Dibbits elmondta, hogy a Vermeer-kiállítást máris hatalmas érdeklődés övezi, elővételben 200 ezer jegyet váltottak rá. A múzeum a nyitvatartási idő meghosszabbítását tervezi, hogy minél többen megnézhessék a tárlatot.
(Forrás: MTI/Reuters/AP)