Megállíthatatlanul terjed egy veszélyes kórokozó, új járvány jöhet

Cryptococcus neoformans fungus, illustration 3 dimensional 3d acidic mucopolysaccharide capsule artwork basidiomycota biological bud budding c neoformans cgi condition cryptococcosis cryptococcus fungus digitally generated disorder encapsulated filobasidi
Cryptococcus gombák számítógépes illusztrációja
A melegedő éghajlaton a kórokozó gombák úgy fejlődnek, hogy ellenállóbbá váljanak a testünkben lévő hővel szemben – mutatta ki egy új tanulmány. Mivel a hő az, ami a legtöbbet tesz azért, hogy megvédjen minket a gombáktól, a melegedéshez való alkalmazkodás azt jelenti, hogy ezek a kórokozók rohamos terjedésnek indulhatnak a jövőben, és az eddigieknél sokkal nagyobb problémákat idézhetnek elő.

- mondja Asiya Gusa molekuláris genetikus és mikrobiológus, az észak-karolinai Duke University School of Medicine munkatársa.

A kutatócsoport részletesen megvizsgálta a Cryptococcus deneoformans nevű kórokozó gombát, laboratóriumi körülmények közé helyezve és 30 °C-ról 37 °C-ra emelve a hőmérsékletét.

Ezek a hőstresszek jelentősen megváltoztatták a gomba genetikai tájképét.

Cryptococcus a tüdőben Forrás: Image Source via AFP/Cultura/Callista Images/Callista Images

Különösen az "ugró gének", vagyis a DNS-en belüli transzpozíciós elemek, amelyek képesek megváltoztatni a genomban elfoglalt helyüket, mozogtak nagyobb mértékben. Az ugró gének közvetlenül nem állítanak elő fehérjéket, de befolyásolhatják más gének működését.

A kutatók különösen három ugró gént követtek nyomon: T1, Tcn12 és Cnl1.

A géneken és a genomon belüli elmozdulások azt sugallták, hogy megváltoztatják a gének kódolását, és esetleg gyógyszerrezisztenciát vezethetnek be.

Még mindig nem teljesen világos, hogy mi lehet ennek a fokozott aktivitásnak a végeredménye.

További vizsgálatokat végeztek egereken, ahol a transzpozíciós elemek aktivitása még kifejezettebb volt. A kutatók úgy gondolják, hogy az állatban való tényleges jelenlét, annak immunválaszával és egyéb folyamataival együtt növelheti a mozgást.

Fontos megjegyezni, hogy a kutatás még korai stádiumban van, emellett emberi eseteket nem vizsgáltak. Ráadásul a gombaspórák általában nagyobbak, mint a vírusok, így az olyan óvintézkedések, mint az arcmaszk, hatékonyabbak ellenük.

Cryptococcus gombák számítógépes illusztrációja Forrás: Science Photo Library via AFP/KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Kateryna Kon/Science Photo Libra

A tanulmány fő konklúziója, hogy a megnövekedett hő gyorsabb genetikai változásokat idéz elő a C. deneoformansban.

A tanulság az, hogy a klíma melegedése felgyorsítja a veszélyes gombák fejlődését, gyorsabban fognak mutálódni, mint gondoltuk.

A következő lépés a gombafertőzés kiújulásán átesett emberek kórokozóinak vizsgálata. Az ilyen fertőzések már most is évente több százezer ember halálát okozzák, de jelenleg csak a súlyosan immunhiányos emberek vannak veszélyben.

– mondta Gusa.

A teljes publikáció a PNAS tudományos folyóiratban olvasható.