Vérfagyasztó hangot rögzítettek, az űrből jött

fekete lyuk
Fekete lyuk (illusztráció)
Rémisztő hangot rögzítettek, amelynek kibocsátója egy tőlünk 250 millió fényévre lévő fekete lyuk - írja a NASA.

A fekete lyuk a Perseus galaxishalmaz középpontjában található, és a belőle érkező hanghullámokat 57 és 58 oktávval feljebb transzponálták, hogy az emberi fül számára is hallhatóak legyenek.

2003-ban a csillagászok valami igazán meghökkentő dolgot észleltek: akusztikus hullámok terjedtek a Perseus galaxishalmaz középpontjában lévő szupermasszív fekete lyukat körülvevő gázfelhőben. Ezeknek a hanghullámoknak a frekvenciája azonban eredetileg túl alacsony volt ahhoz, hogy az emberi fül észlelhesse őket. A kutatók ezért utómunkával számunkra is észlelhetővé tették a jelenséget.

Az eredményt - amely egyszerre titokzatos, túlvilági és ijesztő -, az alábbi videóban lehet meghallgatni.

A fekete lyukak, mint az univerzum tágulásának motorjai?

Az utóbbi időben nem csak kísérteties hangok miatt kerültek az érdeklődés középpontjába a fekete lyukak.

A legújabb kutatási eredmények alapján úgy tűnik, belsejük rejtheti a régóta keresett sötét energiát.

Ez a rejtélyes energia okozhatja a világegyetem tágulását.

Egy fekete lyuk illusztrációja Forrás: Afp

Az új elmélet alapján a sötét energia nem szétterülve létezik a téridőben, ahogyan azt fizikusok feltételezték, hanem a fekete lyukakban keletkezik és ott is marad, így ezek a masszív objektumok lehetnek az univerzum tágulásának hajtómotorjai.

A tudósok először az 1990-es évek végén vetették fel a sötét energia létezésének lehetőségét, mert a távoli csillagok mérése során arra jutottak, hogy a világegyetem tágulása felgyorsult. A felfedezés azonban problémát jelentett a csillagászok számára: a gravitációnak lassítania kellene a tágulást, a folyamat mégis gyorsul.

Az ellentmondást a sötét energia szüntette meg, ami a gravitáció ellen dolgozik.

Fekete lyuk (illusztráció) Forrás: Science Photo Library via AFP/SAKKMESTERKE/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Sakkmesterke/Science Photo Libra

Amikor a fiatal (csillagképző), és az alvó (vagyis csillagokat már nem termelő) galaxisok fekete lyukainak tömegét összevetették, azt találták, hogy az alvó galaxisokban lévő fekete lyukak a vártnál hétszer-hússzor nagyobb tömegűek. Ez azért furcsa, mert az idősebb galaxisokban már nincs „nyersanyag", ami táplálná a fekete lyukat.

A fekete lyukak méretének növekedését tehát egy másik folyamat vezérli, ami a sötét energia lehet.

Ha a teória helyes, akkor a fekete lyukak a világegyetem tágulásával összhangban fognak növekedni.