Az olasz légierő műrepülő-csoportjának három sugárhajtású gépe ütközött egymásnak egy veszélyes manőver közben a nyugat-németországi Ramstein katonai bázisán megtartott nyílt repülőnapon, 1988. augusztus 29-én. A nézők közé zuhanó lángoló roncsok és az egyik tűzgömbként felrobbanó gép hetven embert ölt meg, több százan pedig súlyos égési, vagy a kitört pánikban szerzett zúzódásos sérüléseket szenvedtek el. A ramsteini katasztrófa a maga idején a történelem legsúlyosabb légibemutató-balesetének számított, amit később csak a 2002-es sznilivoki szerencsétlenség szárnyalt túl.
Hatalmas tömeg várta a Frecce Tricolori csoport vakmerő bemutatóját
1988. augusztus 29-én már a kora reggeli órákban is több ezer ember várakozott az amerikai légierő ez alkalomra megnyitott ramsteini légi bázisán. Kora délutánra mintegy 300 ezer főre növekedett a bázison megrendezett légi bemutató programjainak nézőserege.

Az egyik legjobban várt attrakció az olasz légierő nemzetközi hírű bemutatócsoportjának, a Frecce Tricolori csapatának a produkciója volt.

Az Aeronautica Militare Italiana 313-as műrepülő-kiképző százada a világ legnagyobb (ma is aktív) műrepülő-csapata, amit még 1960-ban hoztak létre. A méltán híres repülőcsoport 1988. augusztus 29-én is az olasz gyártmányú Aeromacchi MB-339 PAN szubszonikus sugárhajtású gyakorló-kiképző gépekből álló kötelékével készült a látványos bemutatóra.

A kiváló manőverező képességű, Rolls-Royce Viper Mk.632-es gázturbinás sugárhajtóművel felszerelt, az olasz trikolór színeire festett gépek és pilótáik
a nagy nemzetközi repülőnapok sztárjainak számítottak
(és számítanak mind a mai napig) hajmeresztően látványos műrepülő produkcióiknak köszönhetően.

A Frecce Tricolori bemutatója délután 15 óra negyven perckor kezdődött el, amelyben tíz gép vett részt. A csoport egyik leghíresebb produkciója, az úgynevezett átszúrt szív (Cardioide) formáció végrehajtása
különösen magas szintű műrepülőtudást és koncentrációt,
valamint tizedmásodperc pontosságú időzítést igényelt. Ebben a formációban két, egyenként öt gépből álló kötelék füstcsíkot húzva maga után szívformát rajzol fel az égre.

A füstszív alsó csücskének befejezése után a két csoport egymással szembe fordulva alacsonyan repül a futópálya felett. A „szívet" ezután egy magányosan közeledő, a futópálya irányát merőlegesen metsző gép „szúrja" át, a látványos manőver befejező részeként. Mint mindig, most is óriási érdeklődés várta a „Cardioide" előadását.
Pokoli tűztenger lepi el a futópályát és környékét
Az égszínkék és az olasz trikolórral ékesített gépek a program szerint percre pontosan 15 óra 40 perckor kezdték el a különösen látványosnak ígérkező bemutatót. Az első két percben a füstszív felrajzolásakor még minden rendben, forgatókönyvszerűen történt. A manőver befejezésekor a két csoportra bomlott gépek kifordultak, és a futópálya felett mintegy 45 méteres magasságban nagy sebességgel elkezdtek egymás felé repülni.

Ez alkalommal a füstszív „átszúrása" Ivo Nutarelli alezredes Pony-10 hívójelű gépének volt a feladata. Az alezredes gépe azonban nem a füstszív megfelelő pontjához érkezett, és a Pony-10 pilótája hiába észlelte a manőverhibát, sem a sebesség lecsökkentésére, sem pedig a gép felhúzására nem maradt már ideje és a gépek nagy sebességgel összütköztek, ahogy az a lentebb beágyazott videón is látható.
Nutarelli alezredes belerohant a Pony-1 hívójelű vezérgépbe, aminek az ütközés szabályosan lemetszette a hátsó törzsszekcióját a függőleges és a vízszintes vezérsíkokkal együtt.

A cikk folytatódik, lapozzon!