Mágikus halotti szögekkel szórták tele a sírt

Sagalassos
Az elsődleges hamvasztásos sírban a régészek felfedezték többek között egy csontlelet megégett maradványait, elgörbült szögeket, törött üvegszilánkokat és egy Krisztus utáni 2. századi érmét Dél-Törökországból
Egy Törökországban felfedezett, kétezer éves sírba „halotti szögeket" szórtak, majd téglákkal és vakolattal zárták le. A szakemberek szerint ezt valószínűleg azért tették, hogy „megvédjék az élőket a holtaktól".

Tartottak az elhunytaktól

Az ókori római korban az emberek félhettek a „nyugtalan halottaktól", derül ki egy szándékosan meghajlított szögekkel teleszórt, hamvasztásos sír felfedezéséből, amelyet nemcsak két tucat téglával, hanem egy gipszréteggel is lezártak.

A Törökország délnyugati részén, Sagalassos helyszínen talált, Krisztus után 100-150-re datált szokatlan sírban 41 elgörbült szöget szórtak szét a hamvasztási máglya szélein, de 24 téglát is aprólékosan ráraktak a még mindig parázsló tűzre, majd egy réteg mészgipszet tettek a tetejére.

Az Antiquity tudományos folyóiratban a közelmúltban publikált tanulmány szerint az egyént (egy felnőtt férfit) ugyanazon a helyen hamvasztották és temették el, ami szokatlan gyakorlatnak számított a római korban.

Fénykép a hamvasztásos sírról, a helyükön téglákkal (jobbra) két későbbi sír mellett (balra) Forrás: Sagalassos régészeti kutatási projekt (KU Leuven)

– mondta Johan Claeys, a belgiumi Leuveni Katolikus Egyetem régésze, a tanulmány első szerzője a Live Science tudományos online portálnak. – Bár ezeknek a gyakorlatoknak mindegyike ismert a római kori temetőkből, a helyben történő hamvasztás, a csempéből vagy vakolatból készült borítás és az alkalomra hajlított szögek hármas kombinációját még nem láttuk korábban, ami egyértelműen a „nyugtalan halottaktól" való félelemre utal.

Kellő pompával temették el

Sagalassos régészeti lelőhelye a Krisztus előtt az ötödik századtól a Krisztus után a 13. századig volt lakott, és a római kori építészet számos példájával büszkélkedhet, köztük egy színházzal és egy fürdőkomplexummal. Amikor a várost elhagyták, a növényzet gyorsan benőtte azt, így őrizve meg az utókor kutatóinak.

A Sagalassos régészeti kutatási projekt részeként a tudósok most a város külterületén tártak fel és tanulmányoztak temetkezéseket, beleértve a „nem normális" hamvasztási gyakorlatokat.

A római kori hamvasztások ugyanis jellemzően temetési máglyával, majd a hamvak összegyűjtésével jártak, amelyeket urnába helyeztek, majd sírba temettek vagy mauzóleumba helyeztek. A sagalassosi hamvasztást azonban a helyszínen végezték, amit a kutatók a megmaradt csontok anatómiai elhelyezkedéséből tudtak megállapítani.

A hamvasztásos sírban a régészek felfedezték többek között egy csontlelet megégett maradványait, elgörbült szögeket, törött üvegszilánkokat és egy Krisztus utáni 2. századi érmét Dél-Törökországból Forrás: Sagalassos régészeti kutatási projekt (KU Leuven)

Még szokatlanabbnak számít a sírmellékletek és a sír lezárása közötti kontraszt.

A tudósok tipikus temetkezési tárgyakat, például egy fonott kosár töredékeit, ételmaradványokat, egy érmét, valamint kerámia- és üvegedényeket találtak itt.

– magyarázta Claeys. – Valószínűnek tűnik, hogy ez volt akkoriban a megfelelő módja a szeretteitől való búcsúzásnak.

Hozzátette: a különös hamvasztásos sírban talált férfit valószínűleg a legközelebbi hozzátartozói temették el egy olyan szertartás keretében, amelynek előkészítése és lebonyolítása napokig tarthatott.

Az ezt övező a hiedelemrendszer leginkább a mágia egyik formájaként vagy olyan cselekedetként értelmezhető, amelynek a természetfeletti kapcsolat volt a célja.

A szakemberek szerint az is lehetséges, hogy a furcsa temetést azért végezték, hogy ellensúlyozzanak egy szokatlan vagy természetellenes halált, bár nem találtak traumára vagy betegségre utaló nyomokat a csontokon.