A szuperbaktériumtól rettegnek: nem fog használni semmilyen antibiotikum

laboratórium teszt baktérium
Egy újonnan felfedezett anyag hasznosnak bizonyult a Staphylococcus fertőzés ellen bőrlimfómában szenvedő betegeknél. Ez a fejlemény az egyre inkább fenyegető és globálissá váló antibiotikum rezisztencia miatt is egy biztató hír, ugyanis hatékony fegyver lehet a jelenséggel szemben.

A Staphylococcus aureus az egyik legismertebb kórokozó baktérium. Normál esetben a bőrön, valamint az orrnyálkahártyán megtalálható, kedveli a nedves helyeket. Sokszor nyílt seben keresztül hatol be a szervezetbe. Bizonyos esetekben nem kell kezelést alkalmazni, előfordul azonban, hogy súlyos, akár életveszélyes betegséget is előidézhet az arra fogékonyaknál.

Napjainkban egyre több Staphylococcus törzs válik rezisztenssé az antibiotikumokkal szemben (gondoljunk csak a hírhedt MRSA-ra), és ezeket a fertőzéseket sajnos rendkívül nehéz, sokszor esélytelen kezelni.

Az MRSA (Meticillin-rezisztens Staphylococus aureus, a felvételen sárgával jelölve) talán a legismertebb szuperbaktérium. Többek között bőrbetegségeket és tüdőgyulladást okozhat Forrás: WikimediaCommons

- mondja Niels Ødum professzor, a Koppenhágai Egyetem LEO Alapítvány Bőrimmunológiai Kutatóközpontjának munkatársa.

A probléma miatt hatalmas összegeket költenek olyan gyógyszerek kifejlesztésére, amelyek lehetőséget teremtenek az antibiotikumokkal szemben ellenálló baktériumfajok legyőzésére. Egy új, bőrlimfómás betegek kezelésére kifejlesztett terápia most biztató eredményeket produkált; képes elpusztítani a rezisztens és nem rezisztens Staphylococcus aureust is, ráadásul antibiotikum sem kell hozzá.

A felfedezés jó hír a gyenge immunrendszerrel rendelkező betegek számára, akiknek a szervezete segítség nélkül nem tud megküzdeni a kórokozóval. Az eredmények ugyanakkor másfajta kezelések fejlődését is előrendítheti.

„A bőrlimfómás betegeknél a Staphylococcus okozta fertőzés nagyon súlyos, sokszor gyógyíthatatlan állapotot idéz elő, mivel a baktériumnak egy olyan törzsével találkoznak, amelyik rezisztens az antibiotikumokkal szemben. Ezért is gond, ha mindenkinek antibiotikumokat írunk fel, a készítmények ugyanis csak növelik a rezisztens baktériumok számát. Fontos, hogy új kezelési módszereket találjunk a fertőzések kezelésére és kivédésére" - mondja Ødum.

Antibiotikum hatékonyságának tesztelése Forrás: AFP

Egy új ígéretes fegyver a rezisztens kórokozókkal ellen, ami nem antibiotikum

Egyes daganatos betegeknél a Staphylococcus aureus a rák súlyosbodását okozza. Bár az antibiotikumok alkalmazása egyes esetekben hatásosnak tűnik, okozhat problémákat.

"Elmondhatjuk, hogy ha súlyos fertőzésben szenvedő betegeknek adunk antibiotikumot nagy dózisban, akkor egészségi állapotuk ideiglenesen javul mind a bőr-, mind a rákbetegség esetében. Viszont amint abbahagyjuk a terápiát, a Staphylococcus és a tünetek is visszatérnek. Emellett a páciensek rengeteg mellékhatást tapasztalnak, és ha nem lenne eléggé nagy baj már így is, kialakulhatnak a rezisztens kórokozók" – magyarázta Ødum.

Éppen ezért a kutatók egy új anyagot vettek elő, ami hatásos lehet az antibiotikum-rezisztens baktériumok ellen:

az ún. endolizint, amely egy mesterségesen előállított enzim, és most gyógyszerként is bevetik.

Az eljárást beteg emberekből nyert bőrmintákon tesztelték.

Az endolizin úgy működik, hogy áthatol a Staphylococcus sejtfalán, majd elpusztítja azt. A készítmény nagy előnye, hogy a többi hasznos vagy ártalmatlan baktériumban nem tesz kárt.

Az endolizin a Staphylococcus rezisztens változatait is hatékonyan elpusztítja.

Ráadásul a laboratóriumi vizsgálatok azt is kimutatták, hogy a készítmény az ellenálló baktériumok elpusztítása mellett gátolja a kórokozók rák növekedését serkentő képességét is.

Természetesen a széleskörű alkalmazáshoz további kutatómunkára van még szükség.

A teljes szakcikk itt érhető el.