Az első halálos nukleáris pokolgépek 1945. augusztus 6-i hirosimai, illetve augusztus 9-i nagaszaki bevetése után az Amerikai Egyesült Államok alig négy évig tudta csak megőrizni az atommonopóliumát. A sztálini Szovjetunió, amely a náci Németország felett aratott győzelem után már volt szövetségesét, az Amerikai Egyesült Államokat tekintette a legfőbb ellenfelének, a beépített atomkémeinek és saját erőfeszítéseinek is köszönhetően 1949. augusztus 29-én a kazahsztáni szemipalatyinszki kísérleti telepen felrobbantotta az első saját fejlesztésű nukleáris eszközét. Ezzel megtört az amerikai atommonopólium, és egy minden korábbinál veszélyesebb fegyverkezési verseny vette kezdetét.
Az Egyesült Államokban már a Manhattan-projekt sikeres befejezése után elindult egy még sokkal pusztítóbb tömegpusztító eszköz, a magfúzió elvén alapuló nukleáris fegyver, a hidrogénbomba kifejlesztése a magyar származású atomfizikus, Teller Ede professzor vezetésével. A nukleáris fegyver elnevezés egy olyan gyűjtőfogalom, ami azokat a robbanóeszközöket foglalja magába, amelyeknél a robbanás energiáját az atommagban lejátszódó szerkezeti változás szabadítja fel. Két fő típusa létezik: az atombomba, ahol a maghasadás, azaz egyetlen atommag két atommaggá történt szétválása, vagy pedig a magfúzió, azaz két atom egyetlen atommá egyesülése szabadítja fel az energiát. Mivel a magfúziós vagy termonukleáris robbanóeszközöknél az úgynevezett proton-proton reakció, vagyis két hidrogénatom egyetlen héliumatommá egyesülése szabadítja fel az energiát, ez utóbbit ezért hidrogénbombának is hívják.
A világtörténelem első termonukleáris pokolgépe 1952. november 1-én a csendes-óceáni Marshall-atollon szabadította el féktelen energiáját; a démoni erő a számításokkal szemben nem 5, hanem 10,4 megatonna erejű robbanást produkált. A Castel Bravo kódnevű amerikai hidrogénbomba felrobbantásakor azonban már a szovjetek is közel álltak a saját magfúziós bombájuk kifejlesztéséhez; 1953. augusztus 12-én az RDSZ-6 jelű kísérleti termonukleáris eszköz felrobbantása a szovjet égbolton is felvillantotta a termonukleáris napfelkeltét.
Még napjainkban is fenyegetnek a hidegháború nukleáris balesetei
Mivel az 1950-es években a nukleáris robbanófejek hordozására alkalmas interkontinentális ballisztikus rakéták kifejlesztése még gyerekcipőben járt, ezért mind az amerikai, mind pedig a szovjet elrettentést szolgáló atomfegyverek elsődleges hordozói a stratégiai bombázógépek voltak. A lázas fegyverkezési verseny következtében néhány év alatt mindkét szuperhatalom légi erejében az interkontinentális hadászati bombázók egész sora állt hadrendbe.
Az 1950-es években megjelentek az első nukleáris ballisztikus rakétákkal felszerelt atom-tengeralattjárók is, új szintre emelve a kölcsönös fenyegetést. A szuperhatalmak gyorsan növekvő nukleáris arzenálja ugyanakkor egyre jobban megnövelte a nem szándékolt eseményekből, a balesetekből származó nukleáris katasztrófák kockázatát. A hidegháború évtizedei alatt több olyan baleset is történt, ami még napjainkban is fenyegetést jelenthet.
Elolvadhattak volna Grönland gleccserei
1968. február 21-én az amerikai stratégiai bombázóerők egyik nyolc sugárhajtóműves Boeing B-52 es nehézbombázója emelkedett a magasba a New York állambeli Plattsburgh légi bázisának betonjáról. Az óriásgép célja a nyugat-grönlandi Thule amerikai katonai reptere volt. A B-52-es bombakamrájában négy, egyenként 15 megatonna hatóerejű hidrogénbomba rejtőzött. Nem sokkal a leszállási manőver megkezdése előtt azonban tűz ütött ki a bombázó fedélzetén, amit a hatfős személyzet minden igyekezte ellenére sem tudott megfékezni, ezért katapultált.
A magára hagyott B-52-es egy darabig még tovább repült, majd a Thule-i bázistól alig 12 kilométerre halálos rakományával együtt a befagyott Baffin-öbölbe zuhant. Az incidens hatalmas port vert fel, ugyanis ha a négy vagy pedig a négy közül bármelyik hidrogénbomba felrobban, annak beláthatatlanok lettek volna a környezeti következményei. A robbanás hatásaként elpárologtak volna a parthoz közeli gleccserek, és nagyon súlyosak lettek volna az ökológiai következmények is. A rendkívül nagy erők bevetésével végrehajtott titkos Crested Ice (Jégtorlódás) kódnevű mentő-kutatóakció lezárása után a légierő parancsnoksága arról tájékoztatta a sajtót, hogy mind a négy tömegpusztító fegyvert sikeresen kiemelték a Baffin-öböl mélyéről.
Negyven évvel az incidens után, 2008-ban azonban a BBC oknyomozó újságírói kiderítették, hogy a légierő illetékesei „nem bontották ki az igazság minden szálát” az 1968-as incidenssel kapcsolatban, mert elhazudták, hogy az egyik 15 megatonnás hidrogénbombát nem találták meg, ami mind a mai napig időzített halálos pokolgépként ketyeg Grönland partjainak közelében.
Mind a mai napig halálos nukleáris pokolgép ketyeg egy amerikai nagyváros közelében
1958. február 5-én a georgiai Tybe-sziget légterében az Egyesült Államok légi erejének egyik North American F-86 „Sabre” típusú elfogó vadásza gyakorló repülés közben és máig tisztázatlan körülmények között összeütközött a stratégiai bombázóerők Boeing B-47 „Stratojet” hat hajtóműves hadászati bombázójával. Noha a személyzet az ütközés után képes volt még levegőben tartani a B-47-est, Richardson alezredes, a gép parancsnoka, a földi irányítással egyeztetve, hogy csökkentse a kényszerleszállás kockázatát parancsot adott a bombakamrában lévő nem élesített három és fél tonna tömegű Mk-15 hidrogénbomba kioldására.
A tengerbe zuhant nukleáris fegyver hatóereje mintegy hatvanszorosa a Hirosimára ledobott „Little Boy” kódnevű atombombának. Az incidens után nagy erők bevetésével azonnal megindult a nukleáris tömegpusztító fegyver felkutatását és kiemelését célzó akció, ami a három hónapig tartó megfeszített kutatás ellenére sem volt sikeres.
Az ezt követő évtizedekben még számos kísérlet történt a veszedelmes tömegpusztító eszköz felkutatására, minden eredmény nélkül.
Az eltűnt hidrogénbomba mind a mai napig az Atlanti-óceán üledékébe fúródva rejtőzik valahol a mélyben, légvonalban alig 25 kilométerre a 120 ezres lélekszámú Savannah városától. Szakértők szerint a vélelmezhetően előrehaladt korrózió miatt ma már nagyobb veszélyt jelentene kiemelni a bombát, mint az üledékben hagyni, bár ez a megoldás cseppet sem tekinthető megnyugtatónak.
Elvesztett hidrogénbomba és politikai hazugságok
1965. december 5-én az USS Ticonderoga hordozó fedélzetén landolás közben túlfutott a futópályán és a tengerbe zuhant egy Douglas A-4 „Skyhawk” sugárhajtású taktikai bombázó. A gépet a pilótájával együtt elnyelte az óceán. Ami az incidensnek különös jelentőséget ad, hogy a Skyhawk bombakamrájában egy B-43 típusú hidrogénbomba volt felfüggesztve.
Ott, ahol a szerencsétlenül járt gépet elnyelte a tenger, 5000 méter mély a Csendes-óceán.
A roncsot, illetve a rendkívüli pusztítóerővel rendelkező nukleáris fegyvert mind a mai napig nem sikerült kiemelni. Az ügynek lett egy igen kellemetlen politikai következménye is, igaz, csak jóval a vietnámi háború vége után. Johnson elnök nem sokkal az USS Ticoderonga fedélzetén történt incidens előtt ugyanis kijelentette, hogy a vietnámi hadműveletekben részt vevő amerikai csapatok nincsenek felszerelve nukleáris fegyverekkel, márpedig a repülőgép-hordozó a balesetet megelőzően a vietnámi felségvizeken operált.
A haditengerészet egészen 1989-ig azt állította, hogy a hidrogénbombát hordozó Skyhawk Tajvan és a Japánhoz tartozó Okinawa között a partoktól távoli nyílt-tengeri térségben süllyedt el. Ám 1989-ben kiderült, hogy a haditengerészeti parancsnokság „rosszul emlékezett”, mert a taktikai bombázó a halálosan veszélyes terhével együtt japán felségvizeken, a Riyukiu-szigetcsoport térségében süllyedt a mélybe, az Egyesült Államok ezzel pedig megszegte a nukleáris fegyverek japán területre való bevitelének és tárolásának tilalmáról szóló kétoldalú megállapodást.
Mediterrán rémálmok
1956. március 10-én a floridai Fort Lauderdale katonai légi bázisáról egy B-47 „Stratojet” hadászati bombázó emelkedett a magasba, és Európa felé vette az irányt. Azt, hogy Európán belül hol szállt volna le a gép, mind a mai napig titok. A Stratojet ez alkalommal nem atom- vagy hidrogénbombákat, hanem a nukleáris fegyverek összeszereléshez szükséges alkatrészeket, valamint nagy mennyiségű radioaktív anyagot szállított a fedélzetén, két konténerben. Az Atlanti-óceán átrepülése még problémamentesen zajlott le. A B-47-es a repülési terv szerint megadott időben és helyen találkozott a légi utántöltést végző tankergéppekkel, majd az előre meghatározott irányvonalon tovább repült.
A harmadik légi tankolást már a spanyol légtérben kellett volna végrehajtani a Startojet személyzetének. A fennmaradt, pontosabban a rendelkezésre álló légi forgalmazási adatokból csak annyi rekonstruálható, hogy utolsó bejelentkezésekor a B-47-es már átrepülte a Gibraltári szorost. A Földközi-tenger feletti várakozási légtérben köröző tankergép személyzete azonban már nem tudott kapcsolatba lépni a Startojet pilótafülkéjével, a bombázónak a halálos rakományával együtt örökre nyoma veszett. Csak annyi bizonyos, hogy a Földközi-tengerbe zuhant és valahol a spanyol partoktól nem túl nagy távolságra rejtőzik a rendkívül veszélyes mélybe veszett radioaktív konténerrel együtt.
Szovjet nukleáris pokolgépek a Bermudáknál és Hawaii közelében
Természetesen nemcsak az amerikai légierő és haditengerészet, hanem a szovjet haderő is több életveszélyes nukleáris fegyvert vesztett el a hidegháború évtizedei alatt. Mindkét szuperhatalom katonai titokként kezelte ezeket az incidenseket, ám a szovjet rendszert jellemző paranoiás titkolózási mánia miatt a kommunista nagyhatalom hasonló balesetei még inkább a hallgatás homályában maradtak, ezért ezekből csupán egy-két eset vált ismertté. 1968 októberében a Navaga-osztálybú K-219-es hadrendi számot viselő szovjet atom-tengeralattjáró a Bermuda-szigetek térségében összeütközött a Los Angeles-osztályba tartozó USS Augusta nukleáris meghajtású amerikai támadó-tengeralattjáróval. A baleset következtében a szovjet tengeralattjáró a teljes személyzetével együtt a mélybe veszett a Bermudák északi térségében.
A szovjet tengeralattjáró roncsa szinte elérhetetlen mélységben, 6000 méter mélyen fekszik az óceáni hullámsírban.
Túl sok információ azóta sem látott napvilágot a szörnyű balesetről, de annyi bizonyos, hogy a roncsban rekordszámú, összesen 36 nukleáris eszköz rekedt,
köztük tizenhat K-219-es típusú dupla robbanófejes ballisztikus rakéta és két atomtorpedó is. A szovjet tengeralattjáró a halálos rakományával együtt még ma is időzített bombaként rejtőzik valahol az Atlanti-óceán mélyén. 1968 egyébként fekete évnek számított a szovjet haditengerészet történetében, mert nem csak a K-219-est, hanem pár hónappal korábban, 1968 márciusában közelebbről be nem azonosítható időpontban egy másik dízel-elektromos meghajtású támadó-tengeralattjáróját is elvesztette a Csendes-óceánon.
A K-129-es hadrendi számú szovjet tengeralattjárónak a Hawaii-szigetektől észak-nyugatra, az amerikai felségterületnek számító szigetcsoporttól mintegy 700 kilométerre veszett nyoma.
A szovjet tengeralattjáró a fedélzetén bekövetkezett ismeretlen eredetű robbanás miatt süllyedt hullámsírba
99 fős személyzetével és a fedélzetén hordozott 3 nukleáris rakétával, valamint kettő atomtorpedóval együtt. Noha a szovjet búvárnaszád roncsa 5000 méter mélyre süllyedt, de ez az elképesztő mélység sem gátolta meg a CIA-t abban, hogy 1974-ben egy szupertitkos akció keretén belül megpróbálja a felszínre emelni a mélybe veszett szovjet tengeralattjárót. Ma sem tudjuk, hogy sikerrel járt-e a feltehetően roppant költséges művelet.
Ami tényként állapítható meg a tengerben rejtőző halálos nukleáris pokolgépekről: