A tüdőrák korai felismerésének lehetősége

A tumor terjedésében szerepet játszó molekula mennyiségének mérése a tüdőrák korai kimutatását teheti lehetővé.

A Philipps University (Marburg, Németország) kutatói kedden jelentették be felfedezésüket, miszerint a tüdőrákos páciensek vérében tizenegyszer nagyobb mennyiségben van jelen az ún. pleiotropin molekula, mint az egészséges emberekében. Különösen szembetűnő az eltérés az igen agresszív kissejtes tüdőrák esetében, amely az összes tüdőrákos megbetegedések 20-25%-át adja.

A pleiotropin molekula fontos szerepet játszhat a tumor terjedésében, mivel hatása elősegíti a sejtosztódás folyamatát, illetve a daganat vérellátásához szükséges új erek kialakulását. A kutatók tapasztalatai szerint a pleiotropin mennyisége a betegség súlyosságával arányosan nő a vérben: a betegség korai és előrehaladott stádiuma között körülbelül 60%-os a különbség.

Az eddigi eredmények - amelyek részletesen a British Journal of Cancer c. szaklapban jelentek meg - 85 rákos beteg és 41 egészséges ember vérének összehasonlítására alapulnak. Amennyiben egy nagyobb vizsgálat során is megerősítést nyer a felfedezés, akkor erre alapozva lehetővé válik egy új, a rákot még korai állapotában kimutató vérteszt kifejlesztése. Ez nagyon fontos lenne, mert a tüdőrákot igen gyakran későn, már kezelhetetlen állapotában diagnosztizálják. A pleiotropin mennyiségének mérése a kezelések hatékonyságát is jelezhetné.