Az emberi ürüléket okolják a korallok haláláért

Amerikai tudósoknak sikerült magyarázatot találniuk arra a rejtélyre, hogy vajon mi okozhatja egy karib-tengeri korallfaj pusztulását.

A vizsgálatok alapján bebizonyosodott, hogy emberi bélsár baktériumai felelősek a karibi korallzátonyok mintegy 95 százalékos pusztulásáért. A Proceedings of the National Academy of Sciences tanulmánya szerint az úgynevezett fehér himlő a tengerbe juttatott szennyvízzel fertőzhette meg a korallokat. Mint írják, ez az első eset, hogy közvetlen összefüggésre mutatható ki egy korall-betegség és egy emberi bélbaktérium jelenléte között.

A fehér himlő először kis fehér foltok formájában jelenik meg a Elkhorn-korall (Acropora palmata) felszínén. A fertőzés körülbelül 2,5 négyzetcentiméter sebességgel terjed naponta, és egy idő után teljesen elpusztítja a korall élő szöveteit.

A University of Georgia kutatóinak egyetlen baktériumfajra sikerült visszavezetniük az Elkhorn-korallvészt. Az S. marescens gyakran található emberi és egyes állati ürülékben, de a vízben és a talajban is egyaránt képes az önálló életre.

James Porter professzor, a kutatás vezetője elmondta, hogy "az Elkhorn valaha a leggyakoribb korallfaj volt a Karibi-térségben, de most már jelölték a veszélyeztetett fajok listájára.

A Karibi-térség lakosait nagyon nyugtalanítja a dolog, komolyan aggodnak a korallokért s a tengeri élővilágáért. Lehetséges, hogy a helyi szennyvízkezelés módja kedvezett a baktériumok elszaporodásának, ugyanis a baktériumok nagy része nem pusztul el, és így sértetlenül kerül a tengervízbe.

Az angol Newcastle University tengerbiológusa, dr. John Bythell szerint a tudomány először találkozik ilyen durva hatással, amely során egy emberből származó kórokozó pusztít el szinte egy egész fajt.

Mindazonáltal még nem teljesen bizonyított, hogy a baktériumok elszaporodása az emberi ürüléknek köszönhető. Nem kizárt ugyanis, hogy már korábban is megtalálhatóak voltak a tengerben, de csak most lendültek támadásba, kihasználva azt a körülményt, hogy a korallok védekezőképessége - egyébként szintén az emberi tevékenység következtében: mint a tenger melegedése, vagy algák elszaporodását eredményező túlhalászat miatt - jelentősen leromlott.