Agytumor sikeres kezelése őssejtekkel

Agytumoros egerekbe olyan idegi őssejteket fecskendeztek, amelyek egy rákellenes fehérjét termeltek. Az állatok túlélési ideje igen jelentősen nőtt, egyharmadukban pedig teljesen eltűnt a daganat.

Dr. Moneeb Ehtesham és kollégái (Cedars-Sinai Medical Center, Los Angeles) a Cancer Research (Rákkutatás) c. folyóirat legújabb számában közölték eredményeiket.

Az agydaganatok jelenlegi alapvető kezelési módja a sebészeti beavatkozás. A daganat azonban gyakran újrafejlődik, mivel az elsődleges daganat területéről már elvándorolt tumorsejteket nem lehet ilyen módon eltávolítani.

A kutatók feltételezték, hogy az idegi őssejtek használhatók lennének az interleukin-12 (IL-12) nevű molekulák (amelyek potenciális rákellenes anyagként működnek) szállítására és célba juttatására, mivel korábbi kísérletekből kiderült, hogy az őssejtek képesek nyomon követni az agyban az elvándorolt tumorsejteket, és más állatkísérletek során már használták is őket egy másik terápiás fehérje "postázására".

"Ez egy precíz módszer a sejtek követésére" - mondta Dr. Keith Black, a tanulmány egyik szerzője, egy hőkövető, halálos bombát szállító rakéta működéséhez hasonlítva a folyamatot.

A kísérletek során azt találták, hogy az IL-12-t termelő idegi őssejtekkel beinjekciózott egerek körében jelentősen nőtt a túlélési idő, a kontrollként szolgáló, nem kezelt csoport 25-35 napjához képest 50%-kal. Még izgalmasabb eredmény, hogy az állatok 30%-a teljesen daganatmentessé vált.

A kutatók szerint két éven belül talán járható út lenne, ha daganatos betegek saját csontvelőjéből gyűjtött őssejteket módosítanának az IL-12 termelésére, s a műtéti beavatkozás után ezeket injekcióznák az agyba, hogy megtalálják a maradék, elvándorolt tumorsejteket.

Egyelőre nem ismert pontosan az a mechanizmus, amely az idegi őssejteknek lehetővé teszi, hogy megtalálják az agyban a tumorsejteket. Nem kizárt azonban, hogy ez a képesség más őssejt-típusoknál is megvan, így ezeket is módosítani lehetne például emlő- vagy tüdőrák kezelésére.