Bár jól tudjuk, hogy a globális klímaváltozás legnagyobb mértékben a sarkvidékeket érinti, a trópusi erdőkben várható sokkal kisebb melegedés is komoly változásokat hoz majd a helyi élővilágban. Akár néhány fokos hőmérsékletemelkedés is katasztrofális hatással lehet a trópusokon élő, akár több millió rovarfajra.

A trópusi erdőkben élő rovarfajok mára tűrőképességük határához érkeztek, a további hőmérsékletemelkedés a kihalást hozhatja el számukra, ami alapjaiban rengetné meg az esőerdők ökoszisztémáját, hiszen ezekben a rovarok a virágok beporzásától a hulladéklebontásig mindenütt jelen vannak. A Kaliforniai Egyetem (Los Angeles) kutatóinak friss eredményei szerint a trópusi övezet egyenlítői övében élő rovarfajok - a helyi klíma kiegyenlítettsége miatt - már kisebb hőmérsékletingást is nehezen tolerálnak, és 1-2 fokos felmelegedés is komoly pusztítást végezne közöttük. Márpedig a Föld körülbelül 900 ezer már leírt és a hozzávetőleges becslések szerint 2-30 millió még ismeretlen rovarfajának zöme itt, a trópusi esőerdők dzsungelében él.

A kutatók 1950 és 2000 között regisztrált hőmérsékletadatokat vetettek össze a rovarállomány általános állapotával, az egyes fajok populációinak méretével. Az eredmények szerint a trópusi rovarok számára a napi legmagasabb hőmérséklet már most is az elviselhető határt súrolja, amin már az sem segít, ha az állat árnyékos helyre húzódik. A hőmérsékletet tekintve szűk tűréshatárok között mozgó rovarok képtelenek elmenekülni vagy alkalmazkodni az új viszonyokhoz; a lehűlés, illetve a felmelegedés közül utóbbit viselik nehezebben - olvasható a Proceedings of the National Academy of Sciences folyóiratban megjelent tanulmányban.