Ne temessetek el, még élek - megfejtették a hangyák jelzéseit

A társas rovarok, például a hangyák és a méhek egyik legszembetűnőbb és legszokványosabb tevékenysége a nekroforézis, azaz az elpusztult kolóniatagok eltávolítása a fészekből. Amerikai kutatók kimutatták, hogy a dolgozóknak az élő társakból felszabaduló kémiai vegyületek jelzik, nem jött még el a temetés ideje.

Más kutatók a korábbi tanulmányokban azt feltételezték, hogy a hangyáknál a döglött állatok tetemében a bomlás során kialakuló vegyületek, például zsírsavak jelzik a dolgozóknak, ideje eltávolítani társukat. Dong-Hwan Choe és munkatársai a riverside-i Kaliforniai Egyetemen azonban arról számoltak be az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS), hogy a hangyák (Linepithema humile) sokszor egy órán belül kiviszik döglött fészektársukat a "temetőbe", jóval az előtt, mielőtt még megkezdődne a tetem lebomlása, illetve a bomlásból származó vegyületek fölszabadulása.

A kutatók azt tapasztalták, hogy az eltávolítás kémiai utasítása mindig jelen van a rovarokban, de elnyomják más kémiai vegyületek, amelyek gyorsan eloszlanak a halál után. A kutatók oldószerekkel kivonták a frissen megölt és az egy órája elpusztult dolgozó hangyák kutikulájából (külső, kemény vázukból) az ott kiválasztódó vegyületeket. Ezután érdekes kísérletet végeztek.

A hangyák dolgozói normális esetben visszaviszik a fészekbe a valami miatt kikerült bábokat. A kutatók bekentek néhány bábot a döglött hangyákból kivont vegyületekkel, és kitették őket a fészek mellé. A frissen elpusztított hangyákból kivont anyagokkal kezelt bábokat a hangyák nem vitték vissza a fészekbe (valószínűleg "felnőttnek" hitték ezeket), de nem is bántották őket. A régebben megdöglött hangyákból származó vegyületekkel kezelt bábokat azonban hamarosan elszállították a kolónia "hulladékdombjára". A kontrollként csupán az oldószerrel bekent bábokat kivétel nélkül visszavitték a fészekbe.

A hangyák nem bántják, de nem is viszik vissza a fészekbe a frissen megölt hangyákból kivont vegyületekkel bekent bábokat

A kromatográfiás és tömegspektrométeres vizsgálatok kimutatták, hogy az élő dolgozók kutikulája két vegyületet (dolichodial és iridomyrmecin) választ ki folyamatosan. Ezek jelzik társaiknak, hogy ne bántsák őket, mert még élnek. Ha azonban a hangya pusztulása miatt abbamarad a két vegyület termelése, akkor nagyjából 40 percen belül teljesen megszűnik a hatásuk (elpárolognak vagy inaktívvá válnak), s ez jelzi az élő társaknak, hogy ideje megszabadulni a kolónia higiéniáját veszélyeztető "hulladéktól".

Forrás: PNAS