„Egy jó ötlet bárhol megszülethet”

Vágólapra másolva!
Egy igazán jó ötlet bárhol megszülethet, azonban a megvalósítás, a termék piacosítása már nehezebb feladat, ha nem állnak rendelkezésre megfelelő erőforrások. A különböző inkubációs programok épp azért indultak, hogy közreműködjenek a legjobb ötletek életre keltésében, függetlenül attól, hogy épp milyen fázisban jár a fejlesztés.
Vágólapra másolva!
Forrás: Poizo Kft.

Az MVM által 2016-ban életre hívott Smart Future Lab Zrt. is ezt a célt tűzte ki, és kifejezetten az energetikával összefüggő elképzelések megvalósításában nyújt segítséget, ha fantáziát lát egy projektben.

Akár egész korai fázisban lévő ötleteket is várnak

A vállalat vezérigazgatója, Márton István is hangsúlyozta, hogy nem az a lényeg, hol jár egy elképzelés a gyakorlatban: „Egy jó ötlet bárhol megszülethet. A pályázatok, amiket várunk, érettségüket tekintve is nagyon különbözőek lehetnek. Az egészen korai ötlet szinttől adhatunk már támogatást, az ilyen típusú jelentkezőknek kiváló lehetőség lehet a már harmadik alkalommal induló MVM Edison startup verseny, amelyben mint a szakmai programért felelős partner veszünk részt.”

Itt a jelentkezők közül kiválasztott legjobbak egy fejlesztési programban vesznek részt, amely során szakemberek segítségével fejleszthetik az ötletüket, visszajelzéseket gyűjthetnek a jövőbeni lehetséges vevőiktől és a startup alapításhoz kapcsolódó rengeteg egyéb tudásra is szert tehetnek. A végső nyertesek pedig lehetőséget kaphatnak arra, hogy ötletükön az SFL inkubációs programjában dolgozzanak tovább.

Épp a pályázatok eltérő érettsége miatt nehéz objektív mérőszámokat kialakítani az elbírálásra. Nagyon fontos elem a csapatösszetétel, valamint az, hogy a támogatásért jelentkező ötletgazdák valóban meg akarják ragadni a lehetőséget és valami újat alkotni. Emellett az is kulcsfontosságú, hogy ehhez valóban meglegyen a szükséges képességük is. Természetesen az ötletek energetikai tartalmát is vizsgálják, ebben az MVM Csoport szakemberei segítenek az SFL-nek, így az ötletgazdák ténylegesen az iparág legnagyobb hazai szereplőjétől kaphatnak visszajelzést.

Összetett, ötletre szabott támogatás

Az inkubációs program során – szintén az eltérő érettségű ötletek miatt – az SFL arra törekszik, hogy minden projekt számára olyan támogatást nyújtson, ami a lehető legjobban szolgálja annak fejlődését. A magvető tőke mellett az egyik legjelentősebb elem a prototípusok teszteléséhez biztosított valós infrastruktúra, vagy épp a prototípus létrehozásához nyújtott segítség. Márton István azt is elmondta, hogy a legtöbb beérkező pályázat jól célozta meg őket, de akadtak olyanok is, akik, érdekes és értékes kezdeményezéssel jelentkeztek, amely azonban nem illeszkedett az MVM Csoport tevékenységéhez. Az ilyen esetekben is igyekeztek azonban segíteni a pályázóknak, hogy megfelelő partnereket találjanak az ötletük megvalósításához.

Eddig már több mint kétszáz pályázat érkezett az SFL-hez, a jelenlegi négy támogatott magvető tőkéhez jutott a vállalattól, és most is a közösen alapított cégükben dolgoznak a megvalósításon. Ezek közül az egyik ötlet még az első MVM Edison versenyen tűnt fel; Fekete Dániel és Miklósi Ádám a háztartások fűtésével járó egyre növekvő energiaigény problémájából indult ki, ami az egyik legnagyobb energetikai kihívás jelenleg.

Sok helyen családi vita a fűtés kérdése

A fűtés témakörén belül is jelentkezik egy érdekes probléma, ami a háztartások több mint húsz százalékát érinti, ez pedig nem más, mint a családtagok eltérő hőmérsékletigénye. A Poizo Kft. terméke, egy smart mobil infra-fűtőtest, ezt a problémát hivatott orvosolni, hiszen célzottan a felhasználókra maximalizálja a kibocsátott hőenergiát – a legegészségesebb fűtési technológiát, a “távoli infrasugárzást” alkalmazva – 360 fokban érzékelve azok elhelyezkedését, így optimalizálva a komfort és költséghatékonyság együttesét. Érdekesség, hogy a célzott hősugárzással az egyes felhasználók igényei alapján akár eltérő hőmérsékletet tud biztosítani több felhasználó számára egy időben, így megszüntetve az „én fázom, miközben neked meleged van” típusú problémát. Emellett tárolja és elemzi majd a felhasználók által beállított adatokat, csakúgy, ahogy a szenzorok adatait, és a kinti időjárási adatokat is, ezekből pedig mesterséges intelligenciával és gépi tanulással rendkívül pontos képet kap majd a fűtési szokásokról.

Ez azért is nagyon fontos technológiai eleme a terméknek, mert a tapasztalatok szerint a fűtés éppen azért olyan energiaigényes, mert a legtöbben hajlamosak túlfűteni/túlhűteni magukat, vagyis csak akkor be, vagy kikapcsolni a hőforrást, amikor már kifejezetten fáznak, vagy melegük van. Az előbb említett adatok összegyűjtésével és elemzésével a készülő termék a komfortérzetnek leginkább megfelelő hőmérsékletet tudja biztosítani és változtatni, így rengeteg energiát lehet majd spórolni vele.

Forrás: Poizo Kft.

Tanultak a prototípusokból

Fekete Dániel, a Poizo Kft. vezérigazgatója elmondta, hogy az ő elképzelésük remek példa az igazán nyers ötletre, hiszen egészen korai fázisban, az Edison Program szűk határideje miatt neveztek vele a versenyre. Ott azonban a kiforratlanság ellenére is láttak benne fantáziát, így 2017 decemberében az SFL-től kapott magvető tőkével el is indult a vállalkozás.

„Egy hardveres startup valójában sokkal több munkával jár, mint ahogy előzetesen gondoltuk, ráadásul maga a termék is nagyon sokat változott az eredeti elképzelésekhez képest. Az inkubációs programban való részvétel azért is nagyon hasznos, mert így szakmai befektetőktől és a területet jól ismerő szakemberektől kapunk olyan visszajelzéseket, amelyek mentén folyamatosan tökéletesíteni tudjuk az elképzeléseinket” – mesélte a termék változásairól a vezérigazgató, aki a prototípusok hasznosságát is kiemelte.

Ezekből derült ki ugyanis többek között az, hogy az eredetileg dizájn-szempontok miatt mellőzni tervezett rácsok több okból is nagyon fontosak: egyfelől segítenek megakadályozni azt, hogy a felhasználók véletlenül hozzáérjenek a készülék forró részeihez, de a fűtés irányíthatóságát is elősegítik. Összesen négy prototípus készült, ezek között volt olyan, ami 3D nyomtatással készült, és a dizájn, felépítés validálása volt a célja, míg a műszaki darabok esetén már a működési mechanizmusokat tesztelték velük.

A hagyományos módon, a saját kezelőfelületén és telefonos alkalmazással is irányítható hangtalan okos-fűtőtest a jelenlegi tervek szerint 2019 októberétől lesz kapható, akik azonban már jóelőre felkészülnének a következő fűtésszezonra, azok egy közösségi finanszírozási kampány keretében is hozzájárulhatnak a megvalósításhoz.