Margo Wilson és Martin Daly, a kanadai McMaster Egyetem pszichológusai arra kerestek választ, hogy az emberek preferenciarendszere hogyan módosul különböző helyzetekben és külső ingerek hatására. A kutatók kísérletsorozatuk első részében azt vizsgálták, vajon szexuális "inger" hatására változik-e az egyén döntési kompetenciája.
Egyetemi hallgatókat kérdeztek meg arról, mit választanának inkább: holnap 19 dollárt vagy 25-öt a jövő héten, miközben ellenkező nemű átlagos, illetve vonzó külsejű személyek képét mutatták nekik.
A gyönyörű nőket ábrázoló képek csodálatával töltött percek hatására a férfiak sokkal gyakrabban választották a másnapi, de kevesebb pénzt, mint a távoli, de nagyobb összeget. A nők választásait ezzel szemben nem befolyásolta a jóképű férfiak felvételeinek nézegetése.
Amíg a "fejük tele van a nők képeivel", a férfiak azért akarják azonnal a pénzt, mert felhasználhatják arra, hogy jó benyomást keltsenek, és meghódítsák őket - véli Wilson. Ez a jellemvonás evolúciós szempontból előnyös: a nőstény azt a hímet részesíti előnyben, amelyik többet tud kínálni. Wilson értelmezésében a vizsgálat eredményei arra utalnak, hogy a férfiak agyában a csinos arcok által aktivált terület összefügg a haszon kiszámításának területével.
Egy későbbi vizsgálatban arra tesznek kísérletet, hogy ugyanez a mechanizmus meghatározott típusú javak – tehát pénz helyett ennivaló, ajándékok stb. - esetében ugyanúgy működik-e, illetve az idősebb, házas emberek immunisak-e a női káprázattal szemben.
Az eredmények alátámasztják azt az elképzelést is, hogy a vonzó nőket ábrázoló reklámok rábírják a férfiakat arra, hogy váljanak meg a pénzüktől. "De azt hiszem, a reklámszakemberek ezt már régen felismerték" - jegyzi meg Wilson.