Szuperbaktériumok a nukleáris szennyeződés ellen

Szokatlan tulajdonságokkal bíró baktériumok segíthetnek a nukleáris ipar okozta szennyezések felszámolásában, a környezetvédelemben. A kutatások fantasztikus távlatokat is ígérnek: bio-üzemanyagcellát és a rákos elváltozások kialakulásának jobb megértését.

A rangos amerikai tudományos hetilap, a Science hasábjain számoltak be nemrég a kutatók a Geobacter sulfurreducens baktérium genetikai állományának feltérképezéséről, a baktérium különleges tulajdonságairól. Ez a baktérium elektronokat képes szállítani. Fémionokkal találkozva átadja az ionoknak az elektronokat, így azok kevésbé oldódnak vízben, és a fémek szilárd formában kicsapódnak, kiülepednek. A baktériumnak ezt a képességet korábban is ismerték, sikeresen vetették be urán-, technécium- és krómszennyezések vízből való eltávolítására. (Az uránt nem kell bemutatni, a technécium az orvosi diagnosztikában kiterjedten alkalmazott sugárzó izotóp, a krómvegyületek pedig rákkeltők.)

A genetikai állomány ismeretében végzett kísérletek feltárták, hogy ez a baktérium érzékeli a fémes anyagokat, és feléjük mozog, a közelükbe igyekszik. Korábban anaerob (oxigénmentes) környezetben élő szervezetnek gondolták, de kiderült, hogy oxigéntartalmú környezetben is megél. A természetben sokfelé megtalálható a felszín alatt, elsősorban radioaktív izotópokkal és fémekkel szennyezett környezetben.

A kutatók felfedezték, hogy szénnel (széntartalmú vegyületekkel) "etetve" őket, gyorsabban nőnek és szaporodnak, több sugárzó anyagot és fémet ülepítenek ki. A kísérletek a laboratóriumok után már a természetben folynak: az amerikai Colorado államban egy uránüzem környezetében uránnal szennyezett talajvíz megtisztításához látnak hozzá szénnel táplált baktériumokkal. Siker esetén lesz hol folytatni, a nukleáris fegyvergyártásban szerepet játszott üzemek környezete mindenütt nehézfémekkel, sugárzó izotópokkal szennyezett. A módszerhez nagy reményeket fűznek, ezt mutatja az is, hogy a kezdeti eredményeket Spencer Abraham, az USA energiaügyi minisztere a következő szavakkal: "a parányi mikroorganizmus genomja segíthet az egyik legbonyolultabb környezet-megtisztítási problémánk megoldásában, és lehetővé válhat a biológiai alapú energiatermelés". Az elektronokat hordozó baktériumokra alapozott bio-üzemanyagcellákban elektromos áram hozható létre, remélik a kutatók.