Bolygószerű test felfedezése a Naprendszerben

Csillagászok új objektumot fedeztek föl a Naprendszer peremén. A bolygószerű test a Plútó 1930-as felfedezése óta a legnagyobb, amit a Naprendszerben találtak.

A bolygószerű test, amelynek átmérője a Plútóénak közel a fele, a kutatóktól a "Quaoar" nevet kapta. A különös elnevezéssel a Los Angeles-i csillagászok a környékén hajdan élt Tongva törzs hitvilágának állítottak emléket.

Forrás: NASAAz objektum a Naptól 6,3 milliárd kilométerre található pályán halad a Naptól 35-40 csillagászati egységtől (CSE) mintegy 100 CSE távolságig terjedő Kuiper-övben.

A Quaoar pályáját egy animációs grafika segítségével figyelhetjük meg.

A Quaoar méretét a Hubble-űrtávcső segítségével becsülték meg: átmérője mintegy 1250 kilométer, s ezzel a legnagyobb kiterjedésű objektum, melyet a Naprendszerben a Plútó óta felfedeztek.

Forrás: caltech
A Quaoar mérete a Plútóhoz, a Holdhoz és a Földhöz viszonyítva

A felfedezés tovább erősíti azok véleményét, akik szerint maga a Plútó sem más, mint a Kuiper-öv egyik nagyobb tagja. Ez alapján sokan megkérdőjelezik a Plútó bolygó-státuszát is.

"A Quaoar létezése nagy mértékben megkérdőjelezi a Plútó bolygó létét. Ha a Plútót most találnánk meg, senki nem tekintené bolygónak, hiszen nyilvánvalónak tűnne, hogy a Kuiper-övhöz tartozik" - nyilatkozta dr. Mike Brown, a Kaliforniai Technológiai Intézet tudományos munkatársa.

Dr. Brown és munkatársa, Chad Trujillo 2002 júniusában fedezték fel a Quaoart, egy 122 centiméter átmérőjű teleszkóppal a kaliforniai Palomar-obszervatóriumból.

Égitestek a Plútón túl - a 10. bolygó keresésehttp:origo.hu/tudomany/19991008egitestek.html

Az objektum, amely főként kőzetekből és jégből áll, a Plútónál lényegesen kevesebb fényt ver vissza, ezért igen nehezen észlelhető.