Elérte a világűrt az első magánűrhajó

Vágólapra másolva!
Történelmi eseményre került sor június 21-én délután az űrkutatásban: az első embert szállító magánűrhajó elérte a világűr hivatalos határát, majd épségben landolt a kaliforniai Mojave-sivatagban.
Vágólapra másolva!

Június 21-én 15.47-kor a Mojave-sivatagból felemelkedett a White Knight (Fehér Lovag) nevű, futurisztikus, kompozit-anyagokból épített sugárhajtóműves repülőgép, hasa alatt szállítva a Space Ship One (Egyes Számú Űrhajó) nevű, parányi szárnyas űrjárművet. A Space Ship One pilótafülkéjében Mike Melvill berepülőpilóta foglalt helyet.

A White Knight - Space Ship One együttes mintegy egy óra alatt 15 km-es magasságba emelkedett, ahol azután leválasztották az űrjárművet, mely rakétahajtóművét bekapcsolva szinte függőlegesen emelkedésbe kezdett.

A hajtóműnek 80 másodpercig kellett működni ahhoz, hogy a jármű elérje a 3 Mach sebességet. Ekkor a hajtómű leállt, de a jármű a lendülettől tovább emelkedett, a célt jelentő 100 km-es magasságba, amit 17.06-kor ért el. A felső holtpont körüli "átnyomás" mintegy 3 percig tartott, mialatt a pilóta súlytalanságban repült, parabolapályán visszazuhanva a légkörbe (pontosan úgy, ahogy a Mercury program első két repülésen Alan Shepard és Gus Grissom űrhajói). Ezt követően vitorlázó-repüléssel, 17.14-kor épségben landolt a sivatagban.

E nagyszerű teljesítménnyel a 62 éves Melvill az első ember, aki magántőkéből épült űrjárművel a világűr határáig jutott - írja az Űrvilág űrkutatási hírportál.

Az űrjárművet fejlesztő Scaled Composites nevű amerikai cég közel került ahhoz, hogy elnyerje az "X-Prize" nevű díjat. Az X-Prize alapítvány - amely 10 millió dollár jutalmat ígér az első nem állami pénzből épített űrhajó elkészítőjének - által kiírt szabályok szerint a kísérlet akkor lesz sikeres, ha az űrhajó legalább 100 km-es magasságba, a "világűr hivatalos határáig" tud emelkedni, s ezt a teljesítményt 14 napon belül képes megismételni. A repülés során három (legalább 188 cm magas és 90 kg tömegű) felnőtt embernek megfelelő tömeget kell szállítani (minden egyes repülésen legalább egy utasnak kell lennie az "űrhajóban", a másik két utas ballaszttal helyettesíthető.)

A Scaled Composites - és a további több mint húsz, versenyben lévő cég számára - természetesen nem a 10 millió dolláros jutalom a legfontosabb. Siker esetén ugyanis új korszak veheti kezdetét: éveken belül tömegessé válhat az ehhez hasonló űrugrásokra alapuló űrturizmus, amely az eddigi példákkal ellentétben sokkal olcsóbb (egyes becslések szerint 10 ezer dollár), ezért sokak számára elérhető lesz - gyümölcsöző üzletet jelentve az erre szakosodott cégeknek.