A leggyorsabb csillag

Egy eddig példátlan sebességgel száguldó objektum felfedezése az első példa arra, hogy a Tejútrendszer kivetheti magából csillagait.

Az arizonai 6,5 méteres átmérőjű MMT-távcső (Multiple Mirror Telescope) segítségével felfedezték az első olyan csillagot, amelyet galaxisunk száműzetésre kényszerített. Az SDSS J090745.0+24507 jelű objektum a Tejútrendszerbeli szökési sebesség kétszeresével száguld - ez azt jelenti, hogy galaxisunk mintegy 200 milliárd csillagának együttes gravitációs ereje sem elég ahhoz, hogy megállítsa.

A Harvard-Smithsonian asztrofizikai intézet munkatársai azt a csillagot találták meg, amely Jack Hills csillagász 1998-ban felvetett elméletét igazolja. Eszerint valójában egy hajdani kettőscsillag egyik tagjáról van szó. Az elmélet szerint a két csillagból álló rendszer valaha a Tejútrendszerünkben található központi fekete lyuk közelében haladt el. A 2,6 millió naptömegű fekete lyuk a csillagpáros egyikét pályára állította maga körül, társát pedig éppen csúzliszerűen kirepíti Galaxisunkból.

A Warren Brown csillagász és munkatársai által most felfedezett csillag a fekete lyuk gravitációs energiáját megcsapolva elképesztő sebességre tett szert, s jelenleg is kifelé száguld a Galaxis központi vidékei felől. Mintegy 2,4 millió kilométert tesz meg óránként - eddig még soha nem sikerült ilyen nagy sebességű csillagot megfigyelni. Sebessége alapján kevesebb mint 80 millió év kellett ahhoz, hogy a Tejútrendszer legbelső vidékeiről jelenlegi helyére jusson. Ez jó összhangban van a csillag becsült életkorával is.

Csengeri Timea