Lemondtak a csillagászok az első lakható bolygóról

2010 szeptemberében felfedezték, néhány nappal később bizonytalanná vált a státusza, most pedig megerősítették, hogy valóban nem létezik a Gliese 581g jelű égitest, az eddig legígéretesebbnek látszó exobolygó.

Mint arról korábban beszámoltunk, 2010 szeptemberében jelentették be a Gliese 581g jelű Naprendszeren kívüli bolygó (exobolygó) felfedezését. Az objektumot egy a Földünknél közel háromszor nagyobb tömegű exobolygónak tekintették egy vörös törpecsillag körül. Az akkori mérések alapján 37 nap alatt kerülte meg központi csillagát az úgynevezett lakhatósági zónában, ahol egy bolygó felszínén stabilan létezhet folyékony víz. Azonban más megfigyelések nem erősítették meg az égitest létezését, és arra utaltak, hogy a felfedezőket mérési hiba vezette félre.

Az exobolygóval kapcsolatban a legújabb híreket Philip Gregory (University of British Columbia) és kollégái közölték, akik mindkét korábban említett csoport mérései eredményeit felhasználták, hogy a bolygó létezését ellenőrizzék.

A Gliese 581 jelű csillag körül feltételezett bolygók helyzete a csillagtól mért távolság szerint. A g jelű planéta (kérdőjel) ideális helyen, a kék színnel jelölt lakhatósági zónában lenne, mert folyékony víz lehetne a felszínén

Az átfogó elemzés révén született új eredmények alapján nem mutatkozik bolygó az adatokban, és szinte kizárható, hogy a Gliese 581g létezik. A véletlen hiba esélyét, amely a téves detektáláshoz vezetett 99,99%-ra teszi a becslés - ezért a szakemberek gyakorlatilag lemondtak a kérdéses exobolygó létezéséről.

Fantáziarajz a Gliese 581g-ről, amely az új adatok alapján nem is létezik

Ez az égitest lenne egyébként a hatodik exobolygó, amelyet a Földtől 20 fényévre lévő apró vörös törpecsillag körül azonosítottak. A rendszer a planéta léte nélkül is érdekes, bolygói növekvő csillagtávolság szerint 3, 5, 13, 67 és 400 napos keringési idővel mozognak napjuk körül - azonban az ideális csillagtávolságban sajnos nincs azonosított bolygó.

Ide kapcsolódó új eredmény, hogy 2011. január 10-én a Földnél mindössze másfélszer nagyobb átmérőjű Naprendszeren kívüli bolygó felfedezését jelentette be a NASA. Jelenleg ez a Földhöz leginkább hasonló méretű távoli planéta, de a csillagához való szoros közelsége miatt nem alkalmas az általunk ismert élet hordozására. Észlelése azonban bizonyítja, hogy az "exoföldek" keresésének technikája már működik.