Kilövés után felrobbant egy amerikai hordozórakéta

Antares katasztrófa
This still image from NASA video shows an Orbital Sciences Corporation unmanned spacecraft exploding October 28, 2014 at Wallops Island, Virginia, six seconds after launch on a resupply mission to the International Space Station. It was the first nighttime launch of an Antares rocket, said Orbital. The mission, known as CRS-3, was to be Orbital's fourth trip to the ISS, including an initial demonstration. The mission, known as CRS-3, was to be Orbital's fourth trip to the ISS, including an initial demonstration. AFP PHOTO / NASA == RESTRICTED TO EDITORIAL USE / MANDATORY CREDIT: "AFP PHOTO / NASA" / NO SALES / NO MARKETING / NO ADVERTISING CAMPAIGNS / DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS ==
Másodpercekkel a felbocsátás után felrobbant az Antares 130 hordozórakéta, amely a Cygnus ORB-3 teherűrhajót juttatta volna el a Nemzetközi Űrállomásra. A balesetben senki sem sérült meg. Az Antares orosz párját szerdán reggel indították útjára Bajkonurból.

A hatalmas robbanás az indítás után csupán hat másodperccel történt, a 14 emelet magas űrhajó épphogy elrugaszkodott az indítóállásról, majd visszazuhant a földre. Jay Bolden NASA-szóvivő szerint a baleset nem követelt emberéleteket, de súlyos károk keletkeztek. A baleset oka egyelőre nem ismert.

A CNN tudósítása szerint a robbanás és a becsapódás oly hatalmas volt, hogy beleremegett a föld. A hírtelevízió a NASA és szemtanúk által készített felvételeket mutatott be a balesetről, és ezekből ítélve a robbanás a hordozórakéta alsó részében történhetett. Az Antares orosz gyártmányú hajtóművei ez idáig megbízhatónak tűntek. A kedden balesetet szenvedett űrhajót eredetileg hétfőn kellett volna felbocsátani, de egy nappal elhalasztották a startot.

Az Orbital Sciences amerikai magántársaság teherűrhajója csaknem 2,3 tonna rakományt, élelmet, vizet, ruhát, illetve kísérleti berendezéseket szállított volna a Nemzetközi Űrállomásra. A rakomány körülbelül harmadát kitevő tudományos berendezések együttesen 725 kilogramm tömegűek voltak. Volt köztük egy olyan műszer, amely vizsgálta volna a Föld légkörében elégő meteoritok kémiai összetételét. Ezzel a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén szolgálatot teljesítő hat asztronauta is elesik az utánpótlástól, de majdnem fél évre elegendő tartalékaik vannak, így nem fenyegeti őket közvetlen veszély - ráadásul már úton van egy orosz rakomány is.

A kilövés pillanata Forrás: AFP

Miért halasztották el?

A tervezett hétfői kilövést egy nappal el kellett halasztani, mivel az eredetileg tervezett időpontban nem teljesült minden biztonsági protokoll. Bosszantó homokszem került a gépezetbe: egy eltévedt halászhajó pont a kilövéskor merészkedett túl közel a felbocsátásnak helyet biztosító szigethez. Az időjárási viszonyok viszont mindkét nap tökéletesek voltak.

A baleset a tervbe vett tudományos kutatásokra azonban hatással lesz, mivel a hozzájuk szükséges berendezések egy része odaveszett az együttesen több mint 200 millió dollárt érő hordozórakétával és teherűrhajóval együtt.

Az Orbital Sciences illetékesei szerint a rakétabaleset nem okoz súlyos környezeti károkat a felbocsátás helyszínén, a Wallops-szigeten, mert a hordozórakéta első fokozata kerozinnal és oxigénnel volt feltöltve: az előbbi elégett, az utóbbi pedig elillant. Mindenesetre felszólították a sziget lakóit, hogy a roncsok közelébe se menjenek.

Katasztrofális esemény

Az Orbital Sciencesnek ez lett volna a harmadik űrbéli küldetése. A magánvállalat első, Cygnus ORB D-1 típusú teherűrhajóját még tavaly szeptemberében indították az ISS-re, majd ezt két másik űrhajó (ORB CRS-1 és CRS-2 követte. A NASA 1,9 milliárd dollárt fizet az Orbital Sciencesnek, hogy utánpótlást szállítson legalább nyolc alkalommal 2016-ig a Nemzetközi Űrállomásra. Hasonló szerződést kötöttek a SpaceX magáncéggel is.

William Gerstenmaier, a NASA egyik vezetője hivatalos közleményében kijelentette, hogy az asztronauták nincsenek veszélyben, valamint azt is, hogy az Orbital már eddig is bizonyított, közösen fogják megkeresni a problémát, majd később megkísérelni egy hasonló missziót. Az Orbital hivatalos közleményében katasztrofálisnak nevezte az esetet. Asztronauták még nem repültek magánűrhajókkal, 2011 óta kizárólag Szojuz rakéták viszik fel őket.

A keddi baleset után több mint 12 százalékkal zuhantak az Orbital Sciences részvényei.

Ma reggel, a Antares balesete után alig kilenc órával indították útnak Bajkonurból a Progressz orosz teherűrhajót, amely 2,5 tonnás rakományt - élelmiszert, vizet, levegőt, pályamódosításhoz szükséges üzemanyagot és tudományos berendezéseket - szállít a Nemzetközi Űrállomásra. A teherűrhajót most első ízben egy Szojuz-2.1a típusú hordozórakétával állítják Föld körüli pályára (ezt a hordozórakétát eddig műholdak felbocsátására használták). Decemberben a SpaceX magánvállalat Dragon elnevezésű teherűrhajója követi majd a Progresszt.

Az orosz rakéta felbocsátása sikeres volt, csatlakozása a Nemzetközi Űrállomáshoz élőben követhető itt.