A cseh fővárosba viszonylag egyszerű eljutni, csak egy jó (kevésbé jó is megteszi) autó kell hozzá. Végig autópályán haladhatunk, ha a Győr-Pozsony-Brno-Prága útvonalat választjuk. Útlevél nem kell (már), de autópálya-matricát feltétlenül vegyünk, nem érdemes egy ilyen látogatást kockáztatni. A cseh-szlovák (még mindig furcsa ezt így leírni) határon figyelni kell, mert a pályán csak egy tábla figyelmeztet, hogy vége van az egyik országnak és kezdődik a másik. Ha elbambulunk, simán továbbhajtunk, és arrafelé ezért igen morcosak.
Nagyjából 500 km után meg is érkezünk Prágába, amelynek a külvárosa nem nagyon tér el Budapest külvárosától. Kocka házak, parkok, játszóterek, parkolók. Nem is érdemes tovább menni autóval, igyekezzünk ezen a részen szállást találni! Kitűnő metróközlekedés van a városban, mindenhova el tudunk jutni, ahova csak akarunk. Amúgy sem lehet Prágából úgy elmenni, hogy ne hallanánk a metró hangosbemondójából, hogy "vystup a nástup". Különben is, ha Prágába megyünk, akkor sörözni fogunk, és akkor az autóra végképp nincs szükségünk.
Óváros (Stare Mesto), Városháza és a toronyóra
Ha bemetrózunk a belvárosba, mondjuk a Múzeum megállóig, onnan már bárhová eljuthatunk egy laza sétával. Prága sétára sarkallja az ember fiát. Az Óváros viszonylag kis területen helyezkedik el, a Moldva két partján. Prága egyik jelképe a Városháza és annak különleges órája, az Orloj. Története is olyan "cseh", olyan "hrabali". 1338-ban alapították az óvárosi polgárok, függetlenségük kifejezése érdekében. Régen szerettek volna egy jó kis saját városházát, ezt azonban a csúf királyok mindig megakadályozták. Végül Luxemburgi János azt találta ki, hogy akkor építhetnek maguknak városházát, ha az építés költségeit kizárólag az eladott borokból teremtik elő. Nos, a prágai polgár sem volt rest, és viszonylag hamar "összeborozták" a rávalót. Sőt, mivel közben rájöttek, hogy bizony a bor az finom, ezért még "hozzáittak" egy óratoronyra valót is. 1364-ben már volt Városháza, az első órát valamikor 1410 környékén építették.
Az óra különlegessége, hogy mutatja a greenewich-i pontos időt, a régi korok cseh időszámítását, valamint a babiloni pontos időt is. Ezenkívül minden egész órában kisétálnak az apostolok szobrai, és megnézik, hogy hány óra is van, a turisták legnagyobb megelégedésére. Az óra készítőjét megvakították, nehogy máshol is készíthessen hasonló szerkezetet, állítja a legenda. Az óratorony kilátójából remek panoráma nyílik Prága óvárosi részére. Ha van kedvünk egy jót lépcsőzni, megcsodálhatjuk az egységes, piros cseréptetős házakat és a Moldva partját is. .
Vár, katedrális, Aranyművesek utcája
A prágai várba viszonylag könnyű sétával juthatunk fel. Kissé kanyargós, de laza túra. A vár egyik fő látványossága a Szent Vitus-katedrális. A hatalmas méretektől nem kell visszariadnunk, klausztrofóbiásoknak csak a toronyba mászástól kell ódzkodniuk. A nagyjából 130 méter hosszú és csaknem 100 méter magas katedrális igazi kolosszuskén magasodik a kicsiny és barátságos házak fölé. Tekintve, hogy ez az építmény adott helyet a királyok és egyéb főnemesek síremlékeinek, méretei is ehhez igazodnak. Röviden, ez a katedrális egy óriási építmény, 24 oldalhajója van, és elképesztő méretű színes ablakai. Órákig elnézegethetünk benne, a legkisebb fafaragásoktól, az embernél nagyobb szobrokig. Csaknem hat évszázadig építették.
A várban járva természetesen nem hagyhatjuk ki a Loretót, vagy a híres Aranyművesek utcáját, hangulatos tarka színekben pompázó apró házacskáival. Ha pedig elfáradtunk a hosszú sétákban, a vár felé vezető utcákban számtílan tipikus cseh, boltíves éttermet találhatunk, ahol megkóstolhatjuk az igazi cseh nemzeti ételeket, például a knédlit, mondjuk vadashússal és káposztával.