Jöjj Oroszország-vodka világa!

Vágólapra másolva!
Oroszországról nem feltétlenül a legszebb gondolatok jutnak az ember eszébe, ráadásul ha utazásról van szó, akkor sem kelet felé pillantunk leggyakrabban (illetve ha mégis, akkor nem állunk meg az Ural innenső oldalán). Pedig van a világnak egy városa - mit városa, metropolisza! -, ahol a megálló idő és a fejlődő 21. század egyfajta ötvözete révén, fantasztikus kulturális élményben lehet részünk. Akinek ideje és pénztárcája engedi, élete során egyszer szánjon három napot arra, hogy megismerje Szentpétervárt.
Vágólapra másolva!

Szentpétervár külsőre igazi nyugat-európai városként tárul szemünk elé. A repülőgép ablakából már messze látszanak a város fényei, monumentális területet bevilágítva, de az igazi meglepetés akkor éri az embert, amikor a Pulkovo nemzetközi repülőtérről elindul a városba. No, nemcsak a taxi tarifája miatt - figyelem, a taxiórát még "nem találták fel" a városban, így csakis előre kialkudott összegért szabad beülni, különben könnyen pórul jár az ember -, hanem a távolság miatt is. A reptér mintegy félórányira van a város szívétől.

Az út elképesztő: talán Sztálinváros építésekor volt ennyi szemét és törmelék, mint ami a külvárost jellemzi. Jó hír: beton mindig, mindenhol kapható, legalábbis a kiírások szerint.

Maga a város központja azonban fenséges, emlékeztet a város hőskorára. A mocsaras területek lecsapolásával, mintegy a svédek elleni háború egyik védőbástyájaként, 1703-ban döntött úgy I. (Nagy) Péter cár, hogy felépíti a várost, pontosabban első nekifutásra a hatalmas Péter-Pál erődöt.

A győztes háborúk után megélénkült a munka, amely következtében rengeteg jobbágy veszítette életét, s amely Oroszország más területén is éreztette hatását. A városhoz ugyanis annyi követ kellett felhasználni, hogy amíg nem készült el, addig az országban máshol nem használhatták ezt az építőeszközt.

A csodálatos város már 1710-re fővárosi rangra emelkedett, Amszterdam és Velence mintájára pazarul fejlődött, a napóleoni háborúk végén továbbépültek a legpazarabb épületek (mint például a Mensikov-palota), ipari központtá pedig I. Miklós uralkodása alatt (1825-1855) vált.

A 20. század sem volt kevésbé unalmas: az 1917-es forradalom idején az Auróra és a Téli Palota vált ismertté, majd Lenin halálát követően a város is nevet váltott, Leningrád csupán 1991-ben kapta vissza eredeti elnevezését. A második világháború egyik legnagyobb ostromát is túlélte a város, a helyreállítások főleg a 2003-as, 300. évfordulóra váltak igazán láthatóvá. Hogy a szépség ne tűnjön el, egy külső villámtatarozást azóta még megélt a város: George W. Bush látogatására ismét kifestettek mindent.

Szentpétervár megismeréséhez és a környező településeket található, cári rezidenciák felkereséséhez akár egy hét idő is szükségeltetik: az ötmilliós város ugyanis számtalan meglepetést tartogat az ember számára.

A kiépített metróhálózat segítségével könnyedén be lehet barangolni a várost, a négy vonal mindegyike átszeli a központot. Az ember kissé Budapesten is érezheti magát, fővárosunkból már ismert szerelvényeken utazhatunk, igaz, a világ legmélyebben fekvő metrójához legalább 3 perces le- és felfelé vezető útra van szükség a mozgólépcsőkön. A hidegháború során ugyanis, egy esetleges atomtámadásra is berendezkedett a Szovjetunió, így az akkori Leningrád vezetősége úgy terveztette a földalattit, hogy vész esetén akár hatmillió (!) ember befogadására is alkalmas legyen.

Ennek megfelelően, a hadászati jelleg miatt fényképezni is tilos, pedig érdemes lett volna megörökíteni az állomásokon túltengő Lenin-kultuszt (domborművek, képek mindenfelé), vagy a Proszpekt Bolsevikov megállóban lévő hatalmas sarló-kalapácsos emléket, amelyet egy kisebb órával próbáltak eltakarni...