Nagy film, nagy turizmus

2006.06.07. 11:10

A világon egyre több város, kulturális, vagy természeti látnivaló válik turistalátványossággá egy-egy nagyobb szabású mozifilm bemutatóját követően. A filmek jeleneteiben látható helyszíneken sok esetben szabályos turistainvázió kezdődik, hatalmas bevételhez juttatva a helyi vállalkozókat. A legnagyobb hisztéria meglepő módon az indiai szappanoperákat kíséri.

A világ nagy túraszervező cégei, utazási irodái és szállodaláncai talán még soha nem használták fel ilyen mértékben az éppen aktuális mozifilmek népszerűségét, mint manapság. Ezek a cégek felismerték a forgatási helyszínek meglátogatásában rejlő hatalmas üzletet.

Az egyik első ilyen legendás helyszín a Thaiföld nyugati partvidéke mellett található Phang Nga öbölben lévő, tengerből kiálló, jellegzetes buzogány formájú sziklaszirt, ahol a legendás James Bond sorozat, "Az aranypisztolyos férfi" című részét forgatták Roger Moore főszereplésével. A film sikere nyomán turisták ezrei zarándokoltak a szokatlan sziklaképződményhez, a derék thaiok pedig felismerték az ebben rejlő üzleti lehetőséget és egész iparágat alapoztak rá. A híres sziklát, pontosabban a mellette lévő nagyobb szigetet is James Bond-szigetnek keresztelték, ma már pedig külön hajóscégek szállítják oda a temérdek külföldit. Az apró sziget varázsa természetesen már rég elveszett.

A nem messze lévő Phi-Phi szigete szintén megtetszett a filmeseknek, mert az egyik gyönyörű öbölben találták meg a Part című film jeleneteinek otthont adó helyszínt. A Leonardo di Caprio főszereplésével bemutatott film után ez a hely is a turistahajók kedvelt célpontjává vált, a szomszédos öbölben lévő kis faluban pedig szinte minden, a filmmel kapcsolatos "ereklyét" megvásárolhatunk.

A közelmúltban is akadt hasonló jelenségre példa: a Gyűrűk Ura trilógia bemutatását követően a világ minden tájáról özönlöttek Új-Zélandra, a forgatás helyszínére a film és a könyv rajongói. Legújabban pedig a néhány hete mozikban vetített Da Vinci Kód helyszínei a film- és könyv-turisták slágercélpontjai Párizsban, Londonban és a skóciai Rosslynben.

Mára a turisztikai szakemberek is felismerték, hogy egy-egy nagysikerű filmnél nem is kell jobb reklám egy adott város, vagy régió idegenforgalmának fellendítéséhez. Az utazásszervezők a sikerfilmeket mozgóképben megjelenő utazási ajánlatnak tekintik, és eszerint alakítják kínálatukat.

A King Kong legújabb verziójának bemutatóját követően például Nagy-Britannia szerte a főhős majommal díszített posztereken és plakátokon hirdetik New Yorkot, a következő szlogennel: "Már láttad a filmet, most nézd meg a helyszínt!" A turisták pedig szépen bekapják a horgot.

Az üzletre már az útikönyv kiadók is ráharaptak. Amerikában júniusban jelenik meg a hollywoodi filmek - elsősorban dél-kaliforniai - helyszíneit bemutató útikönyv. Persze a filmturistákat a szakszerű útleírás nem mindig érdekli. A hazai mozikban is bemutatott "Brokeback Mountain - Túl a barátságon" című film lenyűgöző helyszíneken játszódó jeleneteit eredetileg Kanadában vették fel, a turisták ugyanakkor mégis a film történetének helyszínére, a Wyoming államban található Big Horn hegység környékére utaznak.

Tony Reeves, a "Filmhelyszínek Világatlasza" című könyv szerzője szerint manapság a DVD korában a nézők újra és újra megnézhetik kedvenc filmüket, míg végül úgy döntenek, hogy személyesen is felkeresik a cselekmény helyszínét. A szerző szerint napjainkban az emberek úgy gyűjtik a filmeket, mint egykor a hanglemezeket és sokuk szerint kifejezetten érdekes személyesen is megismerkedni a filmekben szereplő helyekkel.

Reeves szerint korábban is tapasztaltak kisebb-nagyobb fellángolásokat. Például a "Harmadik típusú találkozások" bemutatója után rajongók hada látogatott el a szintén Wyoming államban lévő Ördög Torony nemzeti parkhoz, a híres sziklaformához, ahol a filmbéli űrhajó leszállt. A napjainkban tapasztalt turistaáradat azonban minden korábbi fölülmúl.

Előző
  • 1
  • 2
Következő