Újra ugranak a mostari Öreg hídról

Vágólapra másolva!
Némi euró vagy dollár, s a helyi vagány fiatalok máris fejest ugranak a 20 méteres mélységbe. Mostarban tizenegy éven keresztül nem hódolhattak szenvedélyüknek a merész vállalkozók, ám az 1993-ban a horvátok által lerombolt közel 450 éves öreg híd 2004 óta ismét áll.
Vágólapra másolva!

Aki még nem járt Bosznia-Hercegovinában, ne hagyja ki az utazást, mert a vadregényes ország csodálatos élményt nyújt akár az átutazónak is. A horvát tengerpart déli, dalmát részeire így tettük meg utunkat, az udvari határátkelőn Horvátországba lépve Eszék (Osijek), Djakovo, majd Slavonski Samac volt az útvonal, bosnyák részen Bosanski Samac, Doboj, Zenica, Sarajevo, Konjic, Jablanica és Mostar következett, a horvátokhoz Metkovic határán vezetett az út vissza.

Az utak a magyarországinál sokkal jobb állapotban vannak, autópálya gyakorlatilag nincsen (Szarajevónál már áll egy 10-15 km hosszú út, s Mostarnál is látszódik némi munka), a természet látványa viszont lélegzetelállító.

Konjictól pedig maga a Paradicsom: a Neretva folyó völgye tóvá szélesedve Jablanicáig kéklik, nyaralók, kisebb kastélyok szegélyezik a tiszta vizű tavat. Az alagutakkal "szabdalt" út végig a folyó bal partján visz, a jobb oldalon viszont látszik Osztrák-Magyar Monarchia idején elkészült vasút vonala.

Célunk Mostar Hercegovina legnagyobb, az ország (Bosznia-Hercegovina) második legnagyobb városa volt, amely egy ókori településből fejlődött a Balkán egyik kultúrközpontjává. A 15. században már híd ívelt át a Neretva folyó jéghideg vize felett, az Öreg híd azonban csak 1566-ban, I. Szulejmán szultán parancsára, Mimar Hajrudin tervei alapján valósult meg.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

A legenda szerint az építő még az avatás előtt elmenekült a városból, félve a szultán esetleges haragjától, ha a híd összeomolna - ehhez képest 427 évig állt a létesítmény. Csupán 1993. november 9-én semmisült meg, a horvát hadsereg akkor robbantotta fel szimbolikus jelentőséggel.

A megmagyarázhatatlan barbár cselekedet után bő tíz évnek kellett eltelnie, hogy a híd ismét visszakapja formáját, régészek, kutatók, történészek egész csoportja dolgozott azon, hogy felépüljön a 28 méter hosszú és 20 méter magas híd. Az újjáépítés (amelyhez jelentős pénzügyi segítséget nyújtott a Világbank és az UNESCO mellett a török, az olasz, a holland és a francia kormány is) 17 millió dollárba került.

A város nevét is erről kapta, Stari Most jelentése ugyanis "öreg híd", a betévedő turista ezt kérdezve bárkitől felvilágosítást kaphat. Az óváros látképe impozáns, lenyűgöző, kívül azonban házak, háztömbök tömege áll üresen, kiégetten, golyók által lyuggatva.

A hídról bátor fiatalok pénzért ugranak a mélybe (a helyi legenda szerint egyszer az életben minden mostarinak meg kell ezt tennie), a víz jéghideg, ám a 30-40 Celsius fokos hőségben felüdülés belegyalogolni térdig. Az úszást meghagytuk a helyieknek..

Pincési László