Győztek a fapadosok

2006.10.09. 12:34

Az idei év első kilenc hónapjában valósággal felpezsdült a hazai fapados-piac. Több új légitársaság kezdte meg működését budapesti járatokkal, a meglévő ismertebb cégek a nyári szezonra új desztinációkat vettek fel palettájukra, mások pedig új repülőgépeket állítottak szolgálatba. Októbertől a legújabb cég, a Smart Wings is beindítja járatait, s ezzel immár 52 légitársaság kínál menetrendszerinti járatokat a világ 100 városába Budapestről. Egyre nagyobb problémát jelentenek a cégek számára ugyanakkor Ferihegy magas árai.

A hazai fapados piacon idén a leginkább várt esemény a vezető európai diszkont légitársaság, a Ryanair (amely jelenleg épp az ír nemzeti légicég az Aer Lingus felvásárlását jelentette be) sármelléki bemutatkozását kísérte. Az első hivatalos járat május 9-i érkezését hosszas huzavona, többszöri halasztás előzte meg, de végül az ír cég is megvetette lábát Magyarországon. Egyelőre bizonytalan, hogy a Ryanair mikor jelenti be, hogy más vidéki magyarországi repülőteret is felvesz célállomásai közé, de alighanem borítékolható, hogy az amúgy is másodlagos repülőtereket használó társaság, hamarosan megjelenhet például Debrecenben.

Kevésbé látványosan ugyan, de más légitársaságok is megkezdték magyarországi működésüket: az AirBaltic Vilniusból, a Blu1 pedig Budapest-Helsinki járatot indított el. A legújabb diszkont cég pedig a Travel Service, cseh charter-cég által üzemeltetett Smart Wing légitársaság október végétől kezdi meg működését Budapestről több európai nagyvárosba.

A két legismertebb itthoni diszkont légitársaság, a Wizz Air és a Sky Europe sem szeretne lemaradni a versengésben, ezért a két cég új repülőgépek hadrendbe állítása mellett a szokásos nyári desztinációikat több új célállomással bővítette. A Wizz Air egy egész sor balkáni célállomást kínált utasainak, s a dél-európai - elsősorban görögországi üdülőszigetekre - repülő járatok is népszerűek voltak az utasok körében. A Sky Europe a nápolyi járat elindításával aratott sikereket, az őszi városlátogatási szezonra pedig mindkét cég különböző akciókkal csábítja az utasokat. A két légitársaság egyre több, olcsóbb üzemeltetésű repülőgépeket állít forgalomba, amelyek segítségével akár 5 százalékkal is csökkenthető az üzemanyagköltség.

Az egyre bővülő fapados-kínálat, s a járatok népszerűség az első cégek megjelenése óta eltelt három évben teljesen átrendezték a magyarországi nemzetközi személyszállítási piacot. A Ferihegyi repülőteret használó nyolc fapados cég gépei 2005-ben 2,2 millió utast szállítottak. Az idei év első felében pedig a Ferihegyen regisztrált 3,6 millió utasból 1,1 millió valamelyik diszkont cég járatát választotta. Az adatok tanúsága szerint a fapados cégek nem is annyira a hagyományos légitársaságoktól veszik el az utasokat, sokkal inkább a busztársaságok és a vasút látja kárát az olcsójegyes repülőgépek népszerűségének.

A fapadosok növekvő jelentőségét jól mutatják a Központi Statisztikai Hivatal első negyedévre vonatkozó forgalmi adatai, amelyek szerint az év első három hónapjában a legtöbb utasa a Malévnak, az EasyJetnek és a Wizz Airnek volt Ferihegyenl. Az előző év hasonló időszakában a Malév és az EasyJet mögött a német Lufthansa volt a harmadik.

A Magyarországon üzemelő cégek közül a Wizz Air számít piacvezetőnek. A diszkont légitársaságok kapacitásainak 28 százaléka a Wizz Air-é és a téli menetrendben a 12 célállomás a legtöbb az alacsony költségű légitársaságok körében. A 80 százalékos átlagos férőhely kihasználtsággal szintén az élen áll a Wizz Air. A jelenleg kilenc darab, 180 személyes Airbus 320-as repülőgéppel rendelkező társaság flottája 2012-re 53 repülőgépből áll majd, és utasforgalma reményeik szerint megközelíti az évi 20 millió főt. A Wizz Air az idei üzleti évben hárommillió főt meghaladó utasforgalommal számol, 2008-ban pedig a forgalom alapján a térség legnagyobb légitársasága lesz, megelőzve az évi 4,7 millió utast szállító Lot lengyel légitársaságot.

Előző
Következő