Vágólapra másolva!
A ferihegyi repülőtérhasználati díjak további mérsékléséről kezdett tárgyalásokat a Budapest Airport (BA) a repteret használó légitársaságokkal - közölte a BA Zrt. pénteken közleményben. A társaság tervei szerint közelítené a két ferihegyi terminál árait.
Vágólapra másolva!

A konzultációt követően a Budapest Airport 2006. október 31-ig megküldi javaslatait a Polgári Légiközlekedési Hatóságnak (PLH). Az új díjszabás 2007. január 1-jén lép életbe. A BA által javasolt új tarifarendszer a repülőteret használó valamennyi légitársaság számára alacsonyabb árakat kínál, függetlenül attól, hogy a légitársaság melyik utasforgalmi terminált használja.

A 2A és 2B terminál díjait nagyobb arányban tervezik mérsékelni, mint a Ferihegy 1-esét, azért, hogy közelebb hozzák egymáshoz a terminálok árait. Ferihegyet 1-et a fapados légitársaságok használják.

Ugyanakkor várhatóan 50 százalékkal nő az átszálló utasok után fizetendő díj, aminek eredményeként a Budapest Airport díjszabása összhangba kerül a nemzetközi repülőtereken - például Bécsben - alkalmazott gyakorlattal.

Az új rendszerben továbbra is érvényben maradnak a BA által kínált árkedvezmények. Így minden új célállomásra indítandó járat az első évben 50 százalék, a második évben 25 százalék kedvezményt kap a reptér leszállási díjaiból.

Dave Newman, a Budapest Airport járatfejlesztési igazgatója elmondta: a társaság betartja ígéretét, és tovább csökkenti árait, hogy Ferihegyet versenyképesebbé és vonzóbbá tegye a légitársaságok számára. A cég 2007-től a következő öt évben tovább csökkenti a légitársaságok által fizetendő reptéri díjakat - áll a Budapest Airport közleményében.

Az idén januárban a BA már kilátásba helyezte, hogy alacsonyabb és versenyképesebb árakat vezet be Ferihegyen, s ennek megfelelően áprilisban átlagosan 5 százalékkal mérsékelte a reptéri díjakat, ami 1,3 milliárd forint megtakarítást jelentett a légitársaságoknak. A közlemény emlékeztet arra, hogy ez az árcsökkentés háromszorosa volt annak, mint amit a vonatkozó kormányrendelet előírt.

Mind a hagyományos, mind a fapados légitársaságok közül korábban számosan hangot adtak annak, hogy a ferihegyi repülőtér túl drága. A Wizz Air alacsony költségvetésű légitársaság szerint a fapados forgalom ezért is csökken a Budapesti Nemzetközi Repülőtéren.

A Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József nemrégiben sajtótájékoztatón a túlzott költségek között példaként említette azt, hogy a busz használata, amely az utasokat a repülőgéphez szállítja, járatonként 75-80 euróba kerül, holott az utat gyalog hamarabb és kényelmesebben tehetnék meg az utasok.

A BA Zrt. legutóbbi közlése szerint a diszkont légitársaságok 197 ezer fős utasforgalma Ferihegyen 4,1 százalékkal csökkent szeptemberben az előző év szeptemberéhez viszonyítva. Ugyanakkor az elmúlt 12 hónapban a fapadosok forgalma 2,9 százalékos éves emelkedéssel elérte a 2,229 milliót.

A ferihegyi repülőtéren szeptemberben 841 031 utas fordult meg, 2,3 százalékkal több, mint tavaly szeptemberben és a hónap végéig eltelt 12 hónapban a forgalom 7,2 százalékkal 8,277 millióra nőtt.