Utazás 2.0

Vágólapra másolva!
A külföldi utazások tervezésekor egyre többet használjuk az internetet, nem csak információkat keresünk a világhálón, de a hagyományos és jól ismert weboldalakon repülőjegyeket, hotelszobákat foglalunk, bérautót, vagy teljes utazási csomagokat vásárolunk. Az internet fejlődése és átalakulása az utazási oldalakra is kihat, már nem egyoldalú az információáramlás, hanem mi magunk is alakíthatjuk kedvenc oldalunkat.
Vágólapra másolva!

A legtöbb utazási weboldal, legyen az magyar vagy külföldi site arra épül, hogy a vásárlók, utasok a weboldalon található információkat felhasználva lehetőleg minél több utazási szolgáltatást foglaljanak le maguknak, jelentős bevételhez juttatva így az oldal üzemeltetőit.

Az egyes utazási irodák oldalainál egyértelmű a helyzet, itt az adott cég csomagjait foglalhatjuk le magunknak, többnyire repülőjeggyel együtt, de akad olyan weboldal is, - bár ritkább- ahol a nyaralás mellé különböző fakultatív programokat is vásárolhatunk. Ezeken az oldalakon meglehetősen kicsi a szabadságunk, csak kész programok között tudunk válogatni.

Kicsit nagyobb a mozgásterünk, a nagy utazási gyűjtőportálokon, például az Expedián, ahol ugyan szintén csomagok között kell válogatnunk, de külön foglalhatjuk a repülőjegyet és például a bérautót is az utazáshoz, ilyen formán az az érzésünk lehet, hogy mi magunk állítjuk össze az utazásunkat. Ezeknek a weboldalaknak közös jellemzője, hogy az olvasó, felhasználó készen kapja az információkat, s ezek alapján dönt, igénybe vesz-e a szolgáltatást, vagy sem.

Az internet fejlődésével egyre szaporodnak az olyan honlapok és szolgáltatások, amelyeket a felhasználók saját maguk alakíthatnak ki, bővíthetik az információkat, kiegészíthetik az egyes országokról, városokról rendelkezésre álló tudnivalókat. Ezen weboldalak közös jellemzője az interaktivitás. Nem csak szöveges információkkal bővíthetők, hanem fényképeket, videókat is feltölthetünk rájuk, amelyek aztán a későbbi utazóknak nyújtanak segítséget a választásban.

Mindezek segítségével pontosan tervezhetővé és egyéni igények szerint alakíthatóvá válik az utazás. Az egyéni igények hangsúlyozása fontos, ugyanis több turisztikai tanulmány is kifejti, hogy az elkövetkező 10-20 évben várhatóan jelentősen átalakulnak az utazási szokások. Egyre inkább erősödni fog az egyéni utazás, háttérbe szorítva a hagyományos csoportos utakat, amikor 20-30 fő mozog együtt egy viszonylag kötött program mentén. Az úgynevezett FIT (Free Individual Traveller) utasok jellemzője már ma is az, hogy egyénileg, vagy kis csoportban, társaságban utaznak az általuk kiválasztott időtartamra és útvonalon.

Az utazási piac sajátosságai miatt például az egyéni utasoknak szóló szállodaárak magasabbak, mintha egy csoport veszi igénybe ugyanazon szálloda szolgáltatásait, de szakértők szerint ez is megváltozik idővel. Az egyéni utazások előtérbe kerülése ugyanakkor nem azt jelenti, hogy az utazás legapróbb részletéig mindenki, mindent egymaga, az interneten intéz és foglal majd le, hanem, hogy előtérbe kerülhetnek az olyan utazási irodák, amelyek jobban alkalmazkodnak az utasok speciális igényeihez és nem kész, megváltoztathatatlan programokat kínálnak.