Csókért is büntetnek az amerikai repülőkön

2006.11.22. 12:31

A 2001. szeptember 11-i amerikai terrortámadás és az idén nyáron meghiúsított londoni merényletek következtében egyre határozottabban alkalmazzák a repülési biztonsági szabályokat az amerikai utasszállítókon - írja az abcnews.com. A légitársaságok keményen büntetik a nem megfelelő magatartást, és gyakran kitiltják a rossz magaviseletet tanúsító utasokat járatukról. A repülőgépek személyzete is egyre érzékenyebb bármilyen szokatlannak vélt viselkedésre.

Legutóbb az amerikai Southwest Airlines Los Angelesből Raleighba tartó járatán tartóztattak le két amerikai állampolgárt, mert a többi utast zavarva "bújtak össze". A hivatalos jelentés szerint "Carl Persing fejét élettársa, Dawn Sewell ölébe nyomta és ingerülten reagált miután a személyzet egyik tagja többször felszólította tevékenysége felfüggesztésére". A férfit és barátnőjét letartóztatták és akár 20 év szabadságvesztéssel sújthatják. Vádlóik szerint megsértették az amerikai 'Patriot Act' törvényt, melyet a 2001-es tragédia után hoztak az újabb terrortámadások megelőzésére. A párt a légi utaskísérő munkájában való akadályozásával vádolják, védőjük szerint azonban a személyzet zaklatta védencét, aki a repülés során rosszul lett és fejét ezért a hölgy ölében pihentette.

Nem ez volt az első eset, melynek során látszólag nevetséges indokkal tiltottak ki, vettek őrizetbe utasokat vagy tartóztattak fel járatokat az utóbbi években. Egy Los angelesi járaton utazó férfit azért tartóztattak le, mert kevesebb, mint 30 perccel leszállás előtt elhagyta ülőhelyét, hogy toalettre menjen. Az Air Canada járatán egy imádkozó ortodox zsidó férfit tessékeltek le a gépről, mert viselkedése állítólag nyugtalanította a többi utast. Emily Gillette-nek pedig azért kellet idő előtt elhagynia a New Yorkba tartó járatát, mert a levegőben szoptatni kezdte gyermekét. Nem számít enyhítő körülménynek az életkor sem, ha az előírások szigorú betartásáról van szó. 2005-ben egy kisfiú néhány helytelen szava miatt nem indulhatott el Chicagóba egy United Airlines gép.

Charles Slepian, légbiztonsági szakértő szerint a Carl Persing - Dawn Sewell-hez hasonló esetek nem jelentenek közvetlen terrorveszélyt. "A repülőgépen végzett aktusok legalább ötven éve tapasztalható jelenségek. Azonban a repülők személyzete egyre érzékenyebb, hogy míg egy pár összebújik, a többi utas nyugtalanná válhat. Ezek a helyzetek pedig veszekedéshez vezethetnek." Az amerikai "Patriot Act-et" általában súlyos bűncselekmények esetén alkalmazzák, de ugyanúgy érvényes kisebb légi kihágásokra is. Slepian szerint mindez a járatokon való rend betartását szolgálja. Ehhez többek közt arra is szükség van, hogy az utasok ne hagyják el helyüket és ne reagáljanak agresszíven a légi kísérők felszólításaira.

A meglepő történetek azt bizonyítják, hogy nő a kisebb kihágások okozta incidensek száma. - állítja Anne Banas, a SmarterTravel.com vezető szerkesztője. "A toleranciamentes magatartás a légitársaságok részéről megköveteli az utasoktól, hogy mindig a lehető legmegfelelőbben, legvisszafogottabban viselkedjenek repülés közben." Ma az alkoholfogyasztás mellett kerülendő mások lökdösése, vagy az ülések feletti rekeszek teljes elfoglalása. Banas szerint alapvető követelmény tiszteletet tanúsítani a személyzet és a többi utas felé.

A számos említett eset ellenére az utóbbi időben az utazók egyre jelentősebb része követi szigorú előírásokat. Az utóbbi két évben csaknem a negyedére esett vissza a légi utaskísérőket ért támadások, fenyegetések száma az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szerint. A 2004-es 304-ről ez év szeptemberéig 79 ilyen esetet regisztráltak, ami új rekord. Abban mindenki egyetért, hogy a jelenlegi érzékeny időkben a legtöbb utazás során tapasztalható valamilyen feszültség, ám mindenki érdeke, hogy ezt a lehető legkisebb szintre csökkentsék. Ezt jó magatartással egyszerű elérni, és az FAA adatai azt mutatják, a legtöbb utas kész a szabályoknak megfelelően utazni.